• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

رپرتاژ/ انجام بخیه و پانسمان نوین برای انواع زخم ها در منزل

  • 22 مرداد 1396 - 9:40
رپرتاژ/ انجام بخیه و پانسمان نوین برای انواع زخم ها در منزل

انجام بخیه و پانسمان نوین برای انواع زخم ها در منزل به روش استریل و بهداشتی توسط کارشناس پرستاری کارشناس زخم

ما برای انجام پانسمان زخم خود که مدت زمان زیادی هم نمی برد لازم است از قبل برنامه ریزی کنیم که چه زمانی وقت آزاد داریم که به بیمارستان برویم. و به علاوه زمان طولانی را جهت تعویض پانسمان در بیمارستان گذرانده و وارد  محیطی پر از استرس و فضای ای پرتنش و آلودگی های محیطی خاص را که در بیمارستان وجود دارد می شویم و این همه استرس در زمان و هزینه را صرف می کنیم جهت تعویص یک پانسمان ولی با انتخاب پانسمان نوین در منزل دیگر لازم به صرف این همه زمان و استرس نیست و همه ی مواد و لوازم جهت تعویض پانسمان در اختیار ما که در منزل شما انجام می شود با روشی کاملا استریل و با پمادها و مواد مخصوص همان زخم.

پانسمان نوین چیست؟
انجام پانسمان استریل و استفاده از پمادها و مواد مخصوص که باعث بهبودی هرچه سریعتر زخم/ به جاگذاری کمی از آثار پس از بهبودی زخم/ دردکمتر در زخم های سوختگی/ بهبودی زخم های بستر، زخم های دیابتی و سایر زخم ها که بهبودی آنها زمان زیادی می برد با استفاده از این پمادها که مواد خاص و لازم که جهت ترمیم پوست لازم است را فراهم می کند و زخم در طی زمان کوتاه تری با آثار کمتری بهبود پیدا می کند و همچنین تسکین دهنده درد زخم می باشد.
این نوع پانسمان برای انواع زخم ها شامل زخم های سوختگی مانند آب جوش به خصوص در کودکان/ زخم بستر/ زخم های دیابتی/ زخم های بعد از عمل جراحی/ زخم های بعد از انجام لیزر درمانی/ زخم های ناشی از سوختگی با آفتاب/ سایر زخم هاو…
موادی که در پانسمان نوین استفاده می شود:
۱-استفاده از سی سرب نانو و نقره از مهمترین مواد در ترمیم زخم های عمقی به خصوص در افراد دیابتی وزخم بستر که دچار زخم های عمقی می شوند بعد از شستشو زخم و جداسازی بافت های مرده از روی زخم داخل زخم با ماده سی سرب و نقره پر می شود که خود مواد ژلاتینی داخل زخم آزاد می کند که علاوه بر اینکه محیط داخل زخم را استریل نگه می دارد و از رشد انواع قارچ ها و باکتری ها داخل زخم جلوگیری می کند. مواد تغذیه جهت ترمیم زخم را فراهم کرده و زخم در مدت زمان کوتاه تری بهبود پیدا می کند. همچنین این مواد با حفاظت از پایانه‌های عصبی که داخل زخم می باشد درد بیمار را کاهش می دهد. پانسمان به گونه ای است که ترشحات آلوده زخم را در داخل خود که مانند یک تکه ا بری می ماند جذب می کند و نمی گذار زخم آلوده ای داشته و اطراف را آلوده کند و در تعویض بعدی پانسمان زخم تمیز و بدون آلودگی و ترشحات بد بو برخورداریم. این دو پانسمان ساخت آمریکا می باشد.
۲-  چسب ترمیم زخم که ساخت دانمارک می باشد حاوی موادی می باشد که مواد لازم جهت ترمیم زخم را فراهم می کند که دیگر نیازی به مواد خاص نیست و با چسباندن آن روی زخم خود چسب موادی را آزاد می کند که باعث ترمیم زخم شده و به دنبال آزاد کردن مواد ترمیم این زخم ترشحات آلوده تولید شده در زخم را نیز جذب خود می کند در تعویض بعدی زخم بدون بو و ترشح می باشد.
۳- ژل ترمیم کننده زخم  ساخت اروپا می باشد این ژل برای انواع زخم ها مفید و موثر می باشد.
این ژل ترمیم کننده قوی زخم و سرعت بهبودی زخم را افزایش می دهد.
ویژگی این ژل:
ـ افزایش سرعت ترمیم زخم       ـ تسریع عمل بند آوردن خونریزی در زخم ها
ـ دارای خاصیت آنتی باکتریال     ـ کاهش آثار به جا گذاشته پس از بهبودی
موارد مصرف:
ـ انواع سوختگی ها( آب جوش، آفتاب سوختگی، مواد شیمیایی و سایر)       ـ زخم  های دیابتی
ـ بریدگی و خراشیدگی ها( به خصوص خراشیدگی ناشی از تصادفات)
ترمیم کننده بند ناف  ـ در موارد اورژانس و الیه ی سوختگی که اول سوختگی که کودک درد شدید دارد تسکین دهنده درد می شود.
زخم بستر
۴- اسپرهای صدعفونی کننده پوست به جای استفاده از بتادین
بتادین خود منجر به سوزش زخم/ خشکی پوست اطراف زخم و شرایط نامناسبی دارد ولی این مواد به صورت اسپری می باشد و باعث ضدعفونی کردن زخم و بدون بو و رنگ می باشد.
همچنین بتادین برای انواع زخم ها مناسب نمی باشد و این اسپری بدلیل نداشتن الکل برای انواع زخم مناسب می باشد  و باعث سوزش زخم نمی شود. و بر روی انواع باکتری/ قارچ ها و ویروس ها موثر می باشد که باعث از بین بردن محیط رشد آنها می شود.
این مواد نام  برده شده همراه با سایر لوازم جهت تعویض پانسمان شامل(باند، گاز استریل، و پمادهایی که ترمیم زخم را تسریع می بخشد) جمع آوری شده جهت انجام تعویض انواع زخم ها نه در محیط بیمارستان بلکه در منزل خودتان با روش کاملا استریل و بهداشتی.

توسط کارشناس پرستاری کارشناس زخم ابوالفضل قدیری
شماره تماس: ۰۹۱۴۰۳۴۰۵۷۵

ثبت دیدگاه