• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پایان گرده افشانی نخل‌ها در قیروکارزین

  • 09 اردیبهشت 1399 - 7:23
پایان گرده افشانی نخل‌ها در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از پایان گرده افشانی در ۶ هزار هکتار از نخیلات این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات با ظهور اسپات ها بر روی نخل ها آغاز و تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت.

مهدی همتی با اشاره به بازه زمانی دو  ماهه در بارور سازی نخیلات این شهرستان تصریح کرد: نوسانات دمایی، افزایش رطوبت و بارش های بهاری موجب شد که این اقدام ضروری برای تولید خرما با کندی مواجه و در مواردی دوباره انجام شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای دستیابی به محصول مناسب به لحاظ کمی وکیفی عمل گرده افشانی و تلقیح  توسط کارگر ماهر انجام می شود.

به گفته وی؛ علی رغم باور عموم گرده افشانی و استفاده از اسپات های جنس نر اختصاصی هر رقم از انواع نخل ها در افزایش کیفیت محصول تولیدی حائز اهمیت است.

او از مقرون به صرفه بودن نگهداری نخل های جنس نر مازاد در باغ به منظور فروش اسپات های اضافه خبر داد و افزود: در سال جاری هر اسپات جنس نر بالغ بر ۵۰ هزار تومان قیمت داشت که منبع درآمد مناسبی برای افراد بود.   

وی ابراز کرد: به منظور گرده افشانی نخیلات در قیروکارزین بیش از ۱۵ هزار نفر روز نیروی انسانی خبره مورد نیاز بوده است  که بازار کار مناسبی را برای افراد جویای کار فراهم ساخت.

همتی به همین منظور، به اجرای دوره های تربیت کارگر خبره گرده افشانی نخیلات در مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: متقاضیان می تواند برای دریافت اطلاعات لازم به اداره ترویج و آموزش این مدیریت مراجعه کنند.

پیش بینی تولید ۷۰ هزار تن خرما در قیروکارزین

وی با تاکید بر اینکه قیروکارزین بزرگ ترین تولید کننده خرما در استان فارس است، اظهار کرد: پیش بینی می شود بیش از ۷۰ هزار تن خرما در سال جاری تولید و عمدتا به کشور های همسایه و آسیای میانه صادر شود.

به گفته او؛ زاهدی، شاهانی، خاسویی، هلیله، کپکاب و پیارم از مهم ترین ارقام خرمای کشت شده در باغ های  این شهرستان است که از مرغوب ترین و بازار پسند ترین انواع خرما های ایران هستند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین توصیه کرد: باغداران با کاشت ارقام تجاری و جدید و اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان تولید خود را افزایش دهند.  

 در فصل بهار با عرق گیری از غلاف های اسپات های نر و ماده نخل نوشیدنی مطبوع  و فرح بخشی حاصل می شود که عرق طارونه نام دارد و طبیعت آن گرم و معتدل است .

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است

ثبت دیدگاه