• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مبارزه با آفت ملخ در فارس ادامه دارد

  • 10 اردیبهشت 1399 - 15:30
مبارزه با آفت ملخ در فارس ادامه دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: در مجموع سطح مبارزه با ملخ به بیش از ۱۱ هزار و ۸۵۵ هکتار رسیده و ردیابی ملخ تاکنون در بیش از ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ هکتار صورت گرفته است.

حسین پژمان با بیان اینکه در شهرستان‌های ممسنی، کازرون، فراشبند، فیروزآباد، قیروکارزین، خنج، لامرد، گراش و لارستان مبارزه با ملخ‌ها انجام شده است، افزود: مبارزه‌های روزانه در شهرستان‌های مهر و لامرد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خسارتی از بابت حمله ملخ‌ها تاکنون به مزارع و باغات وارد نشده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد مبارزه در مراتع و مناطق کوهستانی و جنگلی بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی فارس ادامه داد: با توجه به گرم‌تر شدن هوا و خروج پوره‌ها از تخم؛ بلوغ پوره‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و روزانه مبارزه با پوره‌ها در شهرستان‌های لامرد و فراشبند ادامه دارد.

پژمان با بیان اینکه احتمالا از اواسط اردیبهشت ماه هجوم ملخ شدید می‌شود، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی سازمان فائو و نقشه‌های حرکت ملخ از آفریقا به شبه جزیره عربستان نشان از موج جدید و افزایش حمله ملخ‌ها دارد.

وی افزود: مبارزه با ملخ صحرایی بر اساس پایش‌های انجام شده و با استفاده از دستگاه‌های سم پاش و با سم‌های تایید شده برای مبارزه با ملخ صورت گرفته است.

پژمان گفت: ملخ صحرایی با گیاه مرتعی، زراعی و دارویی تغذیه می‌کند و اگر سبزینه زنده‌ای به دست نیاورد این قدرت و توان را دارد که برای زنده ماندن از کاغذ و چوب تغذیه کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی فارس اظهارداشت: همه هدف ما در مبارزه با ملخ‌ها این است که به مزارع و باغات نفوذ نکنند و در این زمینه با مبارزاتی که انجام شده است؛ کشاورزان و جوامع محلی در صورت مشاهده دستجات ملخ با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

براساس اظهارات کارشناسان سازمان حفظ نباتات طول زندگی هر ملخ حدود ۲ و نیم ماه است که در این مدت حدود ۲۵۰ تخم می‌گذارد، ملخ‌ها در حالت تجمعی تمایل به پرواز‌های طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می‌گیرند و با نیروی باد جابه‌جا می‌شوند.

استان فارس از بهمن ۹۷ تا تیرماه ۹۸ درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و ۱۴ شهرستان به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند.

در حال حاضر استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان، کرمان و خراسان جنوبی درگیر مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستند.

ثبت دیدگاه