• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

آغاز برداشت گندم در شهرهای جنوب فارس

  • 16 اردیبهشت 1399 - 13:33
آغاز برداشت گندم در شهرهای جنوب فارس

برداشت گندم از شهرهای جنوبی استان فارس آغاز و نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت ۲۵۰۰ تومان اعلام شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

این روزها برداشت گندم از شهرهای جنوبی استان فارس آغاز شده و نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت 2500 تومان اعلام شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. 

نرخ پایین خرید تضمینی در سال گذشته سبب زیان به کشاورزان شده به گونه‌ای که بنابر گفته‌های مسئولان جهاد کشاورزی استان بیش از ۴۵ درصد گندم تولیدی فارس به دولت تحویل داده نشد.

با این وجود و آنطور که سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان جنوب کشور به مرز ۵۰۰ هزار تن رسیده و تاکنون ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت شده است.

جواد وفابخش با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک عنوان می‌کند: کار برداشت و خرید گندم در حال حاضر در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، منطقه جیرفت، شهرستان کهنوج، شهرستان مهر در جنوب استان فارس، شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، ، شهرستان هندیجان و شهرستان‌های مجاور استان خوزستان آغاز شده است.

به گفته وی با توجه به بارندگی و شرایط مطلوب آب و هوایی در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی تولید شود.

کشاورزان در فروش تضمینی گندم متضرر نمی‌شوند

اما قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری موردی است که احمد دهقان مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس در رابطه با آن به  تسنیم می‌گوید: ممکن است گندم‌کاران رضایت چندانی از این افزایش قیمت نداشته باشند اما در این شرایط کشور نیاز به همراهی کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان خط مقدم تولید هستند و نیاز به همکاری و فداکاری آن‌ها در این زمینه است، یادآور می‌شود: وضعیت و قیمت خرید تضمینی به ضرر کشاورز نیست تنها ممکن است که سود آنها کمتر باشد اما چون کشاورز صاحب زمین، آب یارانه دریافت می‌کند و برق یارانه‌ای دارد که اگر مجموع آن محاسبه شود عملاً به ضرر کشاورز نیست.

مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس با اشاره به محاسبه یارانه‌ای که به کشاورزان در مصرف آب و برق داده می‌شود، خاطرنشان می‌کند: با احتساب این موارد  قیمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌شود.

دهقان ادامه می دهد: در این برهه از زمان به همراهی کشاورزان نیاز است و انتظار است که با توقع کمتر و دامنه سود کمتر در خرید تضمینی گندم دولت را همراهی کنند.

فارس یکی از استان‌های موثر در تولید گندم مورد نیاز کشور است و با کشت این محصول در تمامی شهرستان‌های استان همواره این استان طی سال‌های گذشته رتبه اول را در تولید گندم داشته است.

ثبت دیدگاه