• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

“پاپایا” در قیروکارزین به بار نشست

  • 08 خرداد 1399 - 19:21
“پاپایا” در قیروکارزین به بار نشست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برای اولین بار کاشت آزمایشی پاپایا در این شهرستان به بار نشسته و میوه آن برداشت می شود.

مهدی همتی تصریح کرد: محمد جعفری معلم با ذوق قیروکارزینی با کاشت پاپایا به صورت بذری و از ارقام پا کوتاه در باغچه خانگی در حال حاضر ۳۰ درختچه پاپایای مثمر دارد.

این مقام مسئول با توضیح اینکه کاشت بذور این گیاه در اردیبهشت ماه سال گذشته انجام شده است، ابراز کرد: این گیاه درختچه ای و چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند، اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست و نخستین میوه پاپایا معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر به دست می‌آید.

به گفته وی؛ هر گل از پاپایا حدود پنج ماه پس از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می‌شود و در زمان رسیدن، رنگ میوه ‌ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می‌یابد.

همتی با اشاره به اینکه، این درختچه ها در فضای آزاد و کنترل نشده قرار دارند، اظهار کرد: کاشت تجاری این محصول در فضای گلخانه ای و کنترل شده قطعا با بهره وری بیشتری در تولید میوه پاپایا همراه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: تنوع بخشی به محصولات قابل کشت در شرایط اقلیمی این شهرستان و ارزیابی شرایط کاشت، داشت و برداشت آن یکی از اهدافی است که در کشت های آزمایشی دنبال و به دقت رصد می شود.

او با بیان اینکه کشاورزان پیشرو نقش بسزایی در معرفی گونه ها و ارقام گیاهی جدید به دیگر کشاورزان منطقه دارند، گفت: آماده ایم کشت های آزمایشی و تحقیقی با مشارکت کشاورزان در مناطق مختلف شهرستان را توسعه دهیم.

خربزه درختی یا پاپایا میوه گیاه “کاریکا پاپایا” بوده که رویشگاه آن در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک است اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان نیز رشد کرده‌، پاپایا حاوی یک آنزیم به نام “papain” است که می ‌تواند زنجیره‌ های سخت پروتئین موجود در گوشت ماهیچه را تجزیه کند.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرا دارد.

ثبت دیدگاه