• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آغاز گرده‌افشانی انجیر در استهبان

  • 30 خرداد 1399 - 17:03
آغاز گرده‌افشانی انجیر در استهبان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از آغاز برداشت محصول بَر انجیر در این شهرستان خبر داد و گفت: گرده افشانی در بزرگترین انجیرستان انجیر خشک جهان با وسعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار هر ساله از اوایل خرداد ماه آغاز و تا نیمه اول تیر ماه ادامه می یابد.

مهدی اعیان‌منش با اشاره به اینکه نیاز بَر انجیر در این شهرستان سالانه ۲۲۵۰ تن است،تصریح کرد: سطح زیر کشت باغ های بَر انجیر در استهبان ۲۲۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۳۰ هکتار از باغ ها بارور بوده و در این شهرستان ۱۳۲۵ تن “بَر انجیر” تولید می شود.

وی افزود: با توجه به کمبود تولید بَر انجیر در شهرستان استهبان، این نیاز از شهرستان های شیراز، جهرم، داراب، فسا و … تامین می شود.

به گفته اعیان منش؛ بهترین رقم گرده افشان “پوزدنبالی ایج” و “دانه سفید” است که باعث افزایش کمی و کیفی محصول انجیر می شود.

او با بیان اینکه از لحاظ فنی، زمانی است که قطر میوه انجیرخوراکی به ۹ تا ۱۳ میلی متر برسد، بهترین مرحله گرده افشانی است، ابراز کرد: باروری انجیر خوراکی با گرده‌افشانی و انتقال گرده از پرچم میوه‌های درخت انجیر بَر با زنبور گرده‌افشان “بلاستوفاگا” به سطح کلاله گل‌های خامه ‌بلند در میوه خوراکی انجام می‌شود.

اعیان منش تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های خوب سال زراعی جاری پیش بینی می شود بیش از ۲۰هزار تن انجیر باکیفیت از انجیرستان های استهبان برداشت شود.

ثبت دیدگاه