• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

۷۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان کازرون برداشت شد

  • 27 تیر 1399 - 12:22
۷۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان کازرون برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: عملیات برداشت گندم در این شهرستان به پایان رسید و ۷۰ هزار تن از این محصول از سطح ۳۱ هزار و ۶۵۰ هکتار مزارع این منطقه برداشت شد.

حمید رشیدی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متوسط تولید گندم آبی در هر هکتار در این شهرستان، چهار هزار و ۶۰۰ کیلوگرم و گندم دیم حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی بیان کرد: امسال بذر گندم مورد استفاده کشاورزان شهرستان کازرون از ارقام سیروان، دهدشت، کوهدشت، شیرودی، چمران۲، کریم و مهرگان بوده و از ۳۲۰ دستگاه کمباین سنگین و نیمه سنگین برای برداشت این محصول استفاده شده است.

رشیدی اظهار داشت: ۶۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خریداری و تحویل مراکز خرید تعاون روستایی و سیلو کازرون خواهد شد.

احیای ۶ رشته قنات در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در بخش دیگری از مطالب خود گفت: یکی از راهکارهای رونق اشتغال و تولید در بخش کشاورزی، احیا و مرمت قنات‌هاست و از این رو در سال جاری ۶ رشته قنات به طول چهار کیلومتر و با اعتباری افزون بر ۶ هزار میلیون ریال در این شهرستان احیا و مرمت شده است.
رشیدی ادامه داد: در مجموع از این ۶ رشته قنات، بیش از یک میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که برای بیش از ۲۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: قنات‌ها از مهم‌ترین منابعی هستند که بدون صرف انرژی، آب را در اختیار کشاورزان و مردم قرار می‌دهند، بنابراین برای جلوگیری از خشک و غیرفعال شدن آنها، رسیدگی، احیا و مرمت قنات‌ها بسیار حائز اهمیت است. 
به گفته رشیدی، هم اینک در شهرستان کازرون ۳۷رشته قنات به طول ۵۰کیلومتر وجود دارد که ۳۵ کیلومتر آن خشک شده و ۱۵ کیلومتر دارای آب است.

ایجاد ۹ کیلومتر جاده دسترسی بین مزارع 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون همچنین اظهار داشت: امسال ۹ کیلومتر جاده بین مزارع برای تردد ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، تسریع در حمل و نقل محصولات کشاورزی، تسهیل در رفت و آمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های تولید در این شهرستان احداث شد.     

رشیدی افزود: برای احداث این میزان جاده بین مزارع، هفت هزار و ۲۸۰ میلیون ریال هزینه و این امر موجب شده که بهره‌برداران بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند.    

وی ادامه داد: با توجه به اینکه احداث، مرمت و بازسازی جاده‌های بین مزارع در توسعه کشاورزی نقش بسزایی دارد، امیدواریم که با تامین و تخصیص اعتبار لازم، اجرای این گونه عملیات زیربنایی در سطح وسیع‌تری از اراضی کشاورزی این شهرستان صورت گیرد.
شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه