• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

معاون جهاد کشاورزی فارس: نوسازی نخلستان‌های استان با رقم‌های تجاری ضروری است

  • 05 آبان 1399 - 9:38
معاون جهاد کشاورزی فارس: نوسازی نخلستان‌های استان با رقم‌های تجاری ضروری است

معاون بهبود سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد:حداقل ۳۰ درصد از نخلستان‌های استان از نظر اقتصادی مطلوب نیستند؛ از این رو باید درزمینه نوسازی این عرصه‌ها با نهال‌های تجاری و بین‌الملی مانند مجول،پیارم و برحی استفاده کرد.

حسین پژمان افزود: مواردی همچون کهولت سن، وجود ارقام نامرغوب و کم بازده موجب شده سطح زیادی از مجمع ۳۰ هزار هکتار از نخلستان های فارس غیر اقتصادی باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود  ۱۲ هزار اصله از نهال خرمای مجول به منظور نوسازی نخلستان های استان فارس کشت شد که این رقم با توجه به شرایط اقلیمی در شهرستان های فراشبند، جهرم، لامرد، داراب و فسا عملکرد خوبی داشته است.

وی بیان کرد: به دلیل استقبال کشاورزان حدود ۲۴ هزار اصله نهال خرمای مجول از  امارات خریداری شده و پس از مراحل قرنطینه بین استان های خرماخیز کشور از جمله  فارس  توزیع خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: مناسب ترین آرایش و تراکم کشت نهال خرمای مجول ،هشت متر بین ردیف و هفت متر روی ردیف است که با این تراکم امکان انجام عملیات داشت و برداشت مکانیزه میسر خواهد شد.

پژمان با بیان اینکه درخت خرمای مجول در شرایط مناسب ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم خرما تولید می کند، گفت: هم اینک  قیمت هر کیلو از این خرما در مرحله رطب که در بازارهای اروپایی طرفدار زیادی دارد  بیش از ۲۰ دلار است اما در بازار ایران با قیمت حدود ۱۰۰ هزارتومان به فروش می رسد.

وی بیان داشت: خرمای رقم مجول گران قیمت ترین خرما در دنیا است، اندازه درشت با وزن ۲۴ گرم در کلاس درجه یک ، رنگ و شکل مناسب ، هسته کوچک و امکان برداشت به دو صورت رطب و خرمای نیمه خشک از ویژگی های بارز این نوع خرما است.

استان فاس با سطح زیرکشت معادل ۳۰ هزار هکتار خرما و تولیدی افزون بر ۱۳۰ هزار تن در سال یکی از استان های عمده تولید خرما درکشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به رشد سریع ارقام کشت بافت خرما پیش بینی می شود در ۶ سال آینده حجم قابل توجهی با روش تکثیر گیاهان (پاجوش)  در استان  فارس تولید و به توسعه نخلستان های تجاری کمک شایانی شود.

ثبت دیدگاه