• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

برداشت پنبه در لارستان آغاز شد

  • 03 آذر 1399 - 10:06
برداشت پنبه در لارستان آغاز شد

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لارستان فارس گفت: برداشت پنبه از سطح ۵۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

علی سعیدی نژاد،دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت این محصول که از چند روز پیش آغاز شده تا اسفند ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود ۱۶ هزار تن محصول وش پنبه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی اضافه کرد: این شهرستان پس از داراب مقام دوم را از لحاظ سطح و تولید پنبه در استان فارس داراست.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه عمده برداشت پنبه با دست انجام می شود ، ادامه داد: نبود کارگر بومی و استفاده از کارگر پنبه چین در شهرستان های همجوار یکی از معضلات برداشت این محصول و از عوامل طولانی شدن مدت زمان برداشت آن در لارستان است.

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لارستان گفت: عمده پنبه تولیدی شهرستان لارستان به کارخانه‌های داخل و خارج از استان از جمله کارخانه‌های پنبه کاران داراب ، فسا و کارخانه‌های استان قم و اشتهارد استان البرز ارسال می شود.

بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوط به شهرستان لارستان است.

سعیدی نژاد، همچنینن به کارخانه در حال ساخت پنبه پاک کنی در لارستان اشاره کرد و گفت: احداث این طرح کشاورزان و پنبه کاران این شهرستان را نسبت به آینده و رونق بیش از پیش این محصول امیدوارتر ساخته است.

ساخت این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع و با سرمایه گذاری  ۱۶۰ میلیارد ریال ۲۲  مهرماه ۹۹ با حضور جمعی از مسئولان اجرایی استانی و محلی آغاز شد.

ظرفیت آن حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تن ماده خام (وش پنبه) و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن نیز برای تولید پنبه محلوج (حلاجی) شده پیش بینی شده است.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

ثبت دیدگاه