• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد

  • 25 آذر 1399 - 8:14
بانوی کازرونی، مروج کشت طلای سرخ بین زنان روستایی شد

یکی از بانوان کارآفرین شهرستان کازرون با پیگیری، پشتکار و اطلاعاتی که از شورای ملی زعفران کشور به دست آورد، برای نخستین بار موجب ترویج کشت زعفران در بین زنان روستایی این منطقه و ایجاد اشتغال برای ۳۷ نفر از آنان شد.

طیبه صداقتی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه، جمع‌آوری اطلاعات و دانستنی‌های لازم برای کشت زعفران را از سال ۹۶ آغاز کردم، اظهار داشت: سودآوری این محصول بسیار خوب است و تا کنون برای ۳۷ نفر از بانوان روستایی شهرستان کازرون ایجاد اشتغال شده است 
این بانوی کارآفرین افزود: کشت زعفران علاوه بر کم آب بربودن در مقایسه با سایر محصولات، در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های روستایی نقش عمده‌ای دارد.

صداقتی اضافه کرد: درسال‌های قبل زعفران در این شهرستان با سطح زیر کشت کمتری انجام می‌شد اما امسال سطح زیر کشت این محصول ارزشمند به پنج هکتار افزایش یافته است و پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده کشت طلای سرخ در منطقه با استقبال قابل توجهی مواجه شود.   

کشت زعفران در کازرون ۵۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم به ایرنا بیان داشت: در شهرستان کازرون بیش از ۵۰ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که زعفران هم یکی از این گیاهان است.
حمید رشیدی افزود امسال سطح زیر کشت زعفران در شهرستان کازرون به پنج هکتار افزایش یافت که این رقم در مقایسه با سال ۹۸ بیانگر ۵۰ درصد افزایش است و پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت ۲۰ کیلو زعفران برداشت شود.

به گفته وی، بخش مرکزی شهرستان کازرون به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و هوایی، با دو و نیم هکتار سطح زیر کشت مرکز عمده کشت این محصول است.

رشیدی گفت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان کازرون است 
وی، در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: جهاد کشاورزی این شهرستان افزون بر پرداخت تسهیلات کم بهره به بانوان کارآفرین، کانونی برای افزایش سطح دانش زنان روستایی در فضای مجازی راه‌اندازی کرده است و اعضای این کانون می‌توانند از این طریق مبادرت به تبادل اطلاعات خود در زمینه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران کنند.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

زعفران ایران که یکی از کالاهای منحصر به فرد با پیشینه ۲ هزار ساله است و به گفته محمد علی طهماسبی سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد تولید و سطح زیرکشت زعفران جهان متعلق به ایران است و از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت جهانی زعفران، حدود ۱۱۵ هزار هکتار آن به ایران تعلق دارد.

زعفران که به آن گل سلامتی و طلای سرخ هم می‌گویند، از گرانبهاترین گیاهان و ادویه جهان است و با کشت پیاز تکثیر می‌شود.
گل‌های زعفران در آبان ظاهر می‌شود و دوره برداشت این محصول حدود ۲۰ روز تا ۴۵ روز است وهر ۱۰۰گرم زعفران خشک حاصل ۱۰کیلوگرم گل زعفران است و هر یک کیلوگرم گل زعفران شامل حدود چهار هزار و ۷۰۰ دانه گل زعفران است.

زعفران، نشاط آور، هضم کننده غذا، تقویت کننده اعصاب و قلب و ضد اسهال، پاک کننده کلیه ومثانه و دارویی برای زایمان‌های سخت و درمان زخم‌های پوستی است.

ثبت دیدگاه