• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

توزیع بذر گندم گواهی شده در مرودشت ۲ برابر شده است

  • 27 آذر 1399 - 9:19
توزیع بذر گندم گواهی شده در مرودشت ۲ برابر شده است

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از توزیع ۷۲۷۷ تن گندم بذری از طبقه گواهی شده در این شهرستان خبر داد و گفت این میزان نسبت به گذشته ۲ برابر شده است.

جلال نوجوان پنجشنبه ۲۷ آذر با بیان اینکه سال گذشته بذور خریداری شده توسط کشاورزان ۳۳۰۰ تن بود، اضافه کرد: تاکنون میزان گندم بذری توزیع شده بیش از دو برابر کل بذر توزیع شده در سال گذشته است.

به گزارش دریافتی ایسنا، نوجوان بیان کرد: علاوه بر بذور گواهی شده ۱۵۰۰ تن نیز از ارقام مادری و “پرورشی سه”به پیمانکاران بذری تحویل شده است که به منظور تولید رقم گواهی شده در سال آینده استفاده خواهد شد.

نوجوان افزود: بذور توزیع شده از ارقام سیروان، چمران ۲، برات، بهاران، تیرگان، طلایی، مهرگان، سارنگ، ترابی، پیشتاز، آفتاب، و میزان کمی نیز دانه مرغوب ضدعفدنی شده است.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار هکتار گندم در مرودشت کشت شده است، خاطرنشان کرد: کشت گندم معمولا در مرودشت از نیمه آبان آغاز و تا نیمه آذر ماه ادامه دارد و بسته به شرایط آب و هوایی و پراکنش بارندگی ها تا اواسط دی ماه نیز کشت تاخیری انجام خواهد شد، و باعملکرد بالا، مقاومت به زنگ زرد و سایر بیماری های برگی، مقاومت به ورس، مقاومت به ریزش دانه، یکنواختی، همرسی و زودرسی و مقاومت به خشکی آخر فصل، از اهم مزایای ارقام بذر های معرفی شده عنوان کرد.

نوجوان با اشاره به فروش بذور گواهی شده و مادری با قیمت‌های مصوب، تاکید کرد: چنانچه بذور گواهی شده دارای لیبل مهمور مرکز تحقیقات کشاورزی در محلی با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسد غیر قانونی است و توسط جهاد کشاورزی، اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی بررسی و برخورد می شود.

به گزارش ایسنا، مرودشت با کشت بیش از ۹۰ هزار هکتار گندم و جو بزرگترین تولید کننده این محصولات دراستان فارس است و ۷۵ درصد بذر گندم  مورد نیاز استان نیز در این شهرستان تولید می شود.

ثبت دیدگاه