• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مدیریت‌ آب کشاورزی به بهره‌برداران واگذار شود

  • 06 دی 1399 - 11:53
مدیریت‌ آب کشاورزی به بهره‌برداران واگذار شود

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم سپرده شدن تصدی گری آب کشاورزی به بهره‌برداران و خارج شدن آن از دست دولت، به عنوان یک راهکار مهم در بهینه کردن مدیریت منابع محدود آب تاکید کرد.

ابراهیم عزیزی شنبه ۶ دی در دیدار با جمعی از کشاورزان شهرستان زرقان، توزیع غلط را بزرگترین مشکل در حوزه مدیریت منابع آب کشور در بخش کشاورزی دانست و گفت: مهمترین دلیل ناکارآمدی روشهای توزیع آب کشاورزی، تصدی گری دولت در این زمینه است.

او افزود: تصدی‌گری آب کشاورزی باید از دست دولت خارج شده و به تشکل‌های مردمی واگذار شود، چراکه آنها با برنامه ریزی، بهتر می‌توانند توزیع را انجام دهند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس اضافه کرد: کشاورزی به آب وابسته است و اگر ما آب را از کشاورز گرفتیم چیزی برای ادامه حیات وی باقی نمی‌ماند لذا درد دل کشاورزان در مورد توزیع غلط آب درست است ومدیران مرتبط نباید دائم فکر توجیح باشند.

عزیزی با بیان اینکه هزینه تصمیمات غلط و اشتباه را کشاورزان پس می‌دهند، افزود: گرچه نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما حضور ضعیف برخی مدیران را در عرصه‌های مدیریتی باید کشاورزان پس دهند و این سزاوار نیست.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس همچنین گفت: ما در عین حالی که باید مشکلات را حل کنیم نباید کار غلط دیگران را نیز تکرار کنیم یعنی نباید حق کس دیگری را ضایع کنیم تا حقی برای خودمان ایجاد شود.

عضو کمسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه ۴سال از بهترین فرصت‌ها در حوزه آب زرقان به دلیل سوء مدیریت‌ها، از دست رفته و برگشت به گذشته سخت و زمان بر است.

عزیزی با بیان اینکه ساز و کار توزیع آب باید به سمت مردمی شدن هدایت شود، افزود: در حال حاضر سوء مدیریت توزیع، منشاء بسیاری از رفتارهای خصمانه شده است لذا انتظار می‌رود کشاورزان با ایجاد یک تشکل منسجم، خودشان آب را مدیریت کنند.

او همچنین گفت: دومین مسئله انتقال آب از طریق کانال است چراکه بستر رودخانه به نوعی فرسوده شده است؛ البته بحث‌های محیط زیستی نیز وجود دارد که قطعیت آن مشخص نیست.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به گرفتن تخصیص ۵میلیون لیتر مکعب آب برای شهرستان زرقان نیز گفت: متاسفانه مدیریت‌های ضعیف در این عرصه قادر نیست این تخصیص را گرفته و به شهرستان انتقال دهد در حالی که ما در تهران و وزارت نیرو این تخصیص را گرفته‌ایم.

عزیزی همچنین گفت: امروز در منطقه “کهمره” ۷۰۰هکتار باغ به دلیل مدیریت ناکارآمد نابود شده، چراکه نتواسته‌اند مشکل گنبد نمکی و شور شدن آب را حل کنند لذا باید خود کشاورزان در حل مشکلات نقش آفرین باشند.

ثبت دیدگاه