• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

تولید نشای آویشن شیرازی برای اولین بار در کشور

  • 20 دی 1399 - 16:05
تولید نشای آویشن شیرازی برای اولین بار در کشور

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که نشای گیاه دارویی “آویشن شیرازی” برای اولین بار و به همت محققان در مجتمع گیاهان دارویی اسپاید رایمون فارس، تولید شد.

حسین زینلی شنبه ۲۰ دی در حاشیه سفر به استان فارس، در جمع خبرنگاران از استقبال شدید ایرانیان و شهروندان ساکن کشورهای حاشیه خلیج فارس از آویشن شیرازی، خبر داد و گفت: این گیاه دارویی ارزش افزوده‌ی بسیار خوب و زنجیره ارزش کاملی دارد.

او با اشاره به حمایت کامل از صاحبان صنایع علاقه‌مند به توسعه کشت گیاهان دارویی با اعطای تسهیلات، گفت: آویشن شیرازی، گیاه دارویی تولید شده انحصاری ایران به شمار می‌رود و طی سال‌های متمادی، در عرصه‌های طبیعی رشد کرده و برداشت و صادر می‌شده است، اما برداشت بی‌رویه این محصول امکان وارد کردن صدمه‌ای جبران ناپذیر به منابع ژنتیکی کشور را در پی داشت.

کشت گیاهان دارویی در ۲۴۰ هزار هکتار اراضی کشور

به گفته‌ی این مقام مسئول، هم اینک ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی است که ۱۲۲ هزار هکتار آن به زعفران و حدود ۲۸ هزار هکتار نیز به گل‌محمدی اختصاص دارد.

زینلی با بیان اینکه استان فارس بالاترین سطح زیر کشت باغ‌های دیم گل محمدی را دارد و رتبه اول کشت انواع گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است، گفت: با توجه به اقلیم چهار فصل این استان انواع گونه‌های گیاهان دارویی در فارس رشد و نمو می کند.

ثبت جهانی دشت گل محمدی لایزنگان داراب

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی  با اشاره به اینکه بزرگترین دشت گل محمدی در استان فارس قرار دارد، گفت: ثبت جهانی دشت گل محمدی لایزنگان داراب با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که با ایجاد انبارهای بورس، شاهد شکوفایی و ارتقای کیفیت این محصول باشیم.

ثبت دیدگاه