• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

خسارت ۸۰ میلیارد تومانی سرما به کشاورزی قیروکارزین

  • 23 دی 1399 - 12:29
خسارت ۸۰ میلیارد تومانی سرما به کشاورزی قیروکارزین

مسئول مدیریت بحران و کاهش مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: به دنبال برودت هوا و یخبندان روزهای ۱۹ تا ۲۲ دی، بخش کشاورزی این شهرستان متحمل ۷۹۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال خسارت شده است.

شقایق بحرانی سه‌شنبه ۲۳ دی در جمع خبرنگاران با اذعان به اینکه، سرمای حادث شده در روزهای ۱۹ تا ۲۲ دیماه، طی یک دهه اخیر سابقه نداشته است، افزود: در این رخداد جوی ۷۴۳۸ هکتار از باغ‌ها و مزارع و بالغ بر ۱۶ هزار واحد پرورش دام سبک، سنگین، ماهیان گرمابی و زنبور عسل در شهرستان قیروکارزین آسیب دیده است. 

این کارشناس جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه شهرستان قیروکارزین یکی از قطب‌های تولید مرکبات کشور به ویژه لیمو شیرین و لیمو ترش است، گفت: باغ‌های مرکبات این شهرستان درسطح تقریبی هفت هزار هکتار به طور میانگین ۱۰ درصد خسارت دیده اند که میزان ریالی آن ۷۳۵ میلیارد ریال برآورد و بیشترین سهم از کل خسارت‌ها را به خود اختصاص داده است. 

بحرانی با اشاره به اینکه در بخش زراعی نیز شهرستان قیروکارزین در تولید محصولات سبزی پائیزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: متاسفانه شرایط جوی روی داده باعث شد قریب به ۴۰۰ هکتار از مزارع سبزی مخصوصا کاهو در منطقه مبارک آباد زیان ببینند که ارزش آن ۴۸ میلیارد ریال ارزیابی شده است. 

به گفته او، در سرما و یخ بندان روزهای گذشته یک مزرعه سیب زمینی به طور ۱۰۰ درصد، مزارع باقلا در سطح پنج هکتار حدود ۸۰ درصد و بیش از ۳۰ هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا متوسط ۱۵ درصد دچار یخ زدگی و سرما شده‌اند. 

بحرانی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها نهاد دولتی و تخصصی حمایتی برای کاهش خطر تولید در بخش کشاورزی است، افزود: مدیریت صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از پوشش سایبان باغ یا تولید در فضای گلخانه ای برای کاهش خسارت‌ها بسیار موثر خواهد بود. 

مسئول مدیریت بحران و کاهش مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: گروه‌های کارشناسی متشکل از کارشناسان این مدیریت، فرمانداری، بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی بازدید و ارزیابی‌ها را انجام و گزارش‌های لازم تهیه و به مراجع ذی ربط ارسال کرده‌اند. 

ثبت دیدگاه