• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

سرما ۶۲ میلیارد ریال به بخش کشاوری لارستان زیان رساند

  • 24 دی 1399 - 10:32
سرما ۶۲ میلیارد ریال به بخش کشاوری لارستان زیان رساند

مدیران جهاد کشاورزی بخش‌های جویم و بنارویه از توابع شهرستان لارستان اظهار داشتند: سرمای شدید نخستین ماه زمستان ۱۳۹۹ افزون بر ۶۲ میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این مناطق زیان رساند.

مدیر جهاد کشاورزی بخش جویم لارستان، سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: سرما و یخبندان ظرف ۲ هفته گذشته تاکنون افزون بر ۳۲ میلیارد ریال به محصولات باغی و زراعی این بخش خسارت وارد کرده است.

نگهدار اولاد حسین، افزود: عمده این خسارت‌ها به باغ‌های مرکبات شامل سرشاخه، میوه و همچنین محصولات زراعی شامل کلزا، گندم و گوجه فرنگی وارد شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان خسارت محصولات باغی این بخش بیش از ۱۰ درصد و در وسعتی حدود ۴۳۰ هکتار است و محصولات زراعی در سطحی به وسعت ۲۵۰ هکتار و حدود ۲۵ درصد است.

اولاد حسین ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات زراعی پاییزه در بخش جویم لاستان افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و وسعت باغ‌ها در این منطقه نیز ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار است.

بخش جویم با جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر و ۱۱ روستای دارای سکنه در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری لار (مرکز شهرستان) واقع شده است.

خسارت ۳۰میلیارد ریالی به بخش کشاورزی بنارویه

مدیرجهاد کشاورزی بخش بنارویه لارستان نیز به ایرنا گفت: سرما و یخبندان چند روزگذشته، بیش از ۳۰ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این بخش و روستاهای اطراف زیان رسانده است.

کاظمی اظهار داشت: بیشترین خسارت وارده به محصول باغ‌های مرکبات، نخلستان‌ها و محصولات زراعی بوده است.

به گفته وی، بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۲ هکتار گوجه فرنگی، ۵۱۴ هکتار کلزا، یک هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، ۴۰۰ هکتار جو و همچنین محصول پنج هکتار از باغ‌های مرکبات به دلیل سرمازدگی خسارت دیده است.

او بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات زراعی و باغی بخش بنارویه در سال ۹۹ دچار خسارت ناشی از سرما زدگی شده‌اند.

بخش بنارویه با جمعیتی حدود ۱۷ هزار نفر در ۶۰ کیلومتری لار قرار دارد.

مسوول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی شهرستان لارستان نیز روز بیست و یکم دی ماه ۹۹ گفت: سرما و افت شدید دما، ظرف ۲ هفته گذشته تاکنون افزون بر ۹۷۲ میلیارد ریال به مزارع کشاورزی و محصولات زراعی مناطق هُرمود و زاهد محمود این شهرستان خسارت وارد کرد.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است. این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

ثبت دیدگاه