• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

سوسک سرخرطومی حنایی در کمین نخل‌های جهرم است

  • 17 بهمن 1399 - 9:06
سوسک سرخرطومی حنایی در کمین نخل‌های جهرم است

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: طبق برآوردهای واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم در خصوص امکان حضور سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از آفت‎‌های نخل، لازم است نخلداران جهرمی هوشیار باشند.

علی جوکار افزود: سوسک سرخرطومی حنایی، خرما مهم ترین و خطرناک ترین آفت نخل محسوب می‌شود و طی چند سال گذشته موجب خسارت به نخل های شهرستان های همجوار چون قیر و کارزین، خنج، لارستان شده است.
وی در مصاحبه با ایرنا ادامه داد:  این آفت با خوردن محتویات درون تنه نخل باعث نابودی کامل نخل می شود و مبارزه با این آفت بسیار مشکل و طاقت‌فرساست و بهترین راه مبارزه، پیشگیری از ورود آن به نخلستان است.

وی اضافه کرد: باغداران در خصوص جابه‌جایی و نقل و انتقال پاجوش نهایت دقت را داشته باشند و در صورت تمایل به کشت نخیلات، حتماً با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی یا مرکز خدمات منطقه‌ای خود مشورت کنند.

وی بیان کرد: اگر این آفت به شهرستان جهرم وارد شود به‌دلیل سنتی بودن کشت نخل، امید باغداران در شرایط خشکسالی و بحران آب می‌تواند برباد رود و خسارت جبران ناپذیری داشته باشد.

آفت سرخرطومی خرما حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
سوسک‌های سرخرطومی حنایی در دوران بلوغ نسبتاً بزرگند و رنگ قرمز آجری دارند؛ لارو این سوسک می‌تواند بدون تظاهر بیرونی سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و در نتیجه باعث تضعیف و مرگ نخل شود.
معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد.
حشرات بالغ این آفت قدرت پرواز بالایی دارند و بعد از نابود کردن یک نخلستان می‌توانند تا چندین کیلومتر به سمت درختان سالم نخلستان دیگر پرواز و چرخه جدیدی ایجاد کنند.
برای شناسایی این آفت باید تک‌تک درختان نخلستان‌های مشکوک به آلودگی توسط کارشناسان ردیاب بررسی شود که با در نظر گرفتن سطح زیر کشت نخیلات در کشور این کنترل و مهار هزینه سرسام‌آوری را به همراه دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

نوع عمده خرماهای این شهرستان شاهانی نام دارد. 

ثبت دیدگاه