• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

رئیس جهاد کشاورزی: فارس در تولید گندم و جو رتبه دوم کشور شد

  • 21 اسفند 1399 - 12:38
رئیس جهاد کشاورزی: فارس در تولید گندم و جو رتبه دوم کشور شد

رییس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در سال ۹۹ در تولید محصولات اساسی مانند گندم و جو از رتبه سوم و چهارم به رتبه دوم کشور رسیدیم ، گفت : امیدوارم در سال ۱۴۰۰ هم بتوانیم جایگاه فارس را در تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور حفظ کنیم.

به گزارش ایرنا ،حسین پژمان چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که به دلیل تحریم ها، کمبود منابع، شیوع بیماری کرونا و سرمازدگی داشتیم اما خوشبختانه سهم استان فارس در ایجاد امنیت غذایی کشور که بیش از  ۱۱میلیون تُن است، محقق شد.

وی به چالش ها و مشکلات بازار مرغ در سال ۹۹اشاره کرد و یادآور شد: بخش عمده ای از این مشکل مربوط به عدم تأمین نهاده دامی در نیمه دوم سال می شود که هنوز هم شاهد تأثیرات ناشی از این امر در بازار مرغ هستیم.

پژمان اضافه کرد: از اول آبان ماه ۹۹نهاده دامی به ویژه در حوزه طیور به طور صد در صد تأمین شده و ممکن است که در بخش حمل و نقل با مشکلاتی مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه استان فارس از ۸۷۰ واحد مرغداری بهره می برد، به  فعالیت ۸۴۷ واحد مرغداری با ظرفیت ۲۰۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره اشاره کرد و بیان داشت : میزان جوجه ریزی در سال ۹۸ حداکثر ۸۲ میلیون قطعه بوده است که در سال ۹۹ پیش بینی میشود جوجه ریزی به ۸۵ میلیون قطعه برسد. 

پژمان اضافه کرد: از نهم تا هفدهم اسفندماه، حدود ۲۱۸ هزار  قطعه جوجه در کشتارگاه وجود داشته و مقدار گوشتی که از این فرآیند تولید می شود تقریبا ۳۷۰تن خواهد بود که این مقدار معادل نیاز روزانه استان فارس است.

وی افزود: حدود پنجاه تُن مرغ گرم در بازار استان فارس در حال توزیع است و می توان گفت در مجموع حدود ۴۲۰ تُن مرغ در روز وارد بازار می شود.

او با تأکید بر اینکه سهم جوجه ریزی۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: می کوشیم  که دوره جوجه ریزی را از چهار دوره به پنج دوره در سال افزایش دهیم و قرار است که مرغداران را به جوجه ریزی بیشتر ترغیب کنیم  تا اوایل سال ۱۴۰۰ کمترین تنش را در حوزه تولید مرغ داشته باشیم.

پژمان ادامه داد: در بحث تنظیم بازار هم اقدام های لازم برای برخورد با افراد متخلف صورت گرفته و حدود ۱۴فقره پرونده تخلف که ۱۳ مورد آن مربوط به مرغداری ها و یک مورد مربوط به کشتارگاه بوده است را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات ارسال کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از شناسایی حدود ۷۰ واسطه که در بخش مرغ فعال هستند، خبر داد و افزود: گشت های نظارت شبانه با هدف رصد و نظارت دقیق در سطح استان فارس فعال شده اند ضمن اینکه حدود ۶۰ تُن مرغ گرم و ۵۰ تُن مرغ منجمد در ۳۲ فروشگاه که اکثر آنها در مناطق کم برخوردار هستند، توزیع می کنیم.

ثبت دیدگاه