• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

گرده‌افشانی نخلستان‌های شهرستان خفر فارس آغاز شد

  • 10 فروردین 1400 - 8:24
گرده‌افشانی نخلستان‌های شهرستان خفر فارس آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی خفر از توابع استان فارس گفت: گرده افشانی یک هزار و ۳۵۳ هکتار از نخلستان‌های این شهرستان آغاز شده و تا اواخر فروردین ماه جاری ادامه دارد.

ارسلان صالحی سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود:  ۱۰ درصد سطح زیر کشت محصولات باغی خفر  را خرما تشکیل می‌دهد و در حال حاضر یک هزار و ۸۹۰ هکتار نخلستان در این شهرستان وجود دارد که یک هزار و ۳۵۳ هکتار آن بارور است.
وی بیان کرد: عملیات گرده افشانی نخیلات از مهمترین و حساس‌ترین عملیات زراعی است که نقش بسزایی در کیفیت محصول و میزان تولید آن دارد.

وی اظهار کرد:چون درخت خرما گیاهی دو پایه است و گل‌های نر و ماده به صورت جدا از هم روی پایه های جداگانه قرار دارند و از طرفی عملیات گرده افشانی بوسیله باد و یا حشرات به طور مناسبی انجام نمی‌گیرد، بنابراین دستیابی به محصول مناسب چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به میزان تلقیح گل‌ها بستگی دارد که معمولاً می‌بایست توسط انسان انجام شود. 

صالحی گفت: این عملیات بیشتر به صورت سنتی و توسط افراد مجرب و در اصطلاح محلی، ماهران انجام می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی خفر بیان کرد: سالانه افزون‌بر  ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن انواع خرما در این شهرستان تولید می‌شود که علاوه‌بر مصرف داخلی به سایر کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر می‌شود.

عمده ترین نوع خرما در این منطقه خرمای شاهانی است.

شهرستان خفر در فاصله ۱۸۵ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه