• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

۷۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان گراش فارس سمپاشی شد

  • 10 فروردین 1400 - 10:56
۷۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان گراش فارس سمپاشی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش فارس گفت : ۷۰۰ هکتار از مجموع یک هزار و ۶۰۰ هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی گندم و جو این شهرستان علیه آفت سن، سمپاشی شد.

حسن مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند در سال زراعی جاری(سال زراعی از اول مهر ماه هرسال تا آخر شهریور سال بعد است)  خشکسالی و کم بارشی مشکلاتی را برای کشاورزان داشت اما تاکنون با همکاری و هماهنگی آنها عملیات مبارزه شیمیایی در مزارع شهرستان به خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه آفت سن تاثیرزیادی درکاهش کیفیت ومیزان تولید محصول گندم دارد واز طرفی آب و هوای گرم و خشک امسال نیز شرایط مطلوبی را برای پوره و سن گندم فراهم کرده است، گفت: کشاورزان شهرستان دغدغه ای بابت تامین سموم مورد نیاز خود نداشته باشند و با بررسی های صورت گرفته سم به مقدار کافی در نمایندگی های مجاز شهرستان وجود دارد.

مرادی گفت: کارشناسان مدیریت حتی در روزهای تعطیل نوروز امسال با حضور و مراجعه به مزارع توصیه های لازم را به بهره برداران ارائه کرده اند.

وی سن زدگی را یکی از آفت های اساسی در مزارع کشاورزی دانست و گفت: در صورت طغیان جمعیت این آفت ، محصول تولیدی کشاورزان با کاهش عملکرد از نظر کیفی و کمی مواجه  خواهد شد و برای مقابله با آن هرساله نیز مبارزه با سن غلات طی دو مرحله  مادری و پوره  انجام می شود.

مرادی ادامه داد: سمپاشی علیه سن غلات باید به صورت  یکپارچه و هماهنگ انجام شود و چنانچه در یک مزرعه این آفت از بین برود اما در مزرعه مجاور وجود داشته باشد ، سن از مزرعه مجاور به مزرعه سم‌ پاشی شده سرایت می‌کند و مزرعه را دوباره  آلوده خواهد کرد.

یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور ما،آفت سن گندم است. این آفت مهاجر است و در فصل زمستان، مزارع را ترک کرده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی  و ارتفاعات پناه می برد و در اواخر زمستان و اوایل بهار، مجددً به مزارع برمی گردد و شروع به تخم گذاری می کند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود ۱۲هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه