• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

آغاز برداشت گندم؛ کاهش ۱۵ درصدی محصول در فارس

  • 10 فروردین 1400 - 21:44
آغاز برداشت گندم؛ کاهش ۱۵ درصدی محصول در فارس

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه برداشت محصول گندم از مزارع این استان از هفته اول فروردین و در مناطق جنوبی آغاز شده است، پیش‌بینی کرد که امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن محصول گندم برداشت شود.

حسین پژمان سه‌شنبه دهم فروردین به خبرنگاران گفت: امسال بالغ بر ۳۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس زیر کشت محصول گندم در ۲ نوع آبی و دیم رفته که ۲۹۶ هزار هکتار آن مربوط به کشت آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز کشت گندم دیم است.

او یادآور شد که براساس پیش‌بینی‌ها، تولید حدود یک میلیون و ۲۱۰ هزارتن گندم از مزارع آبی و ۹۶ هزار تن گندم از مزارع دیم استان فارس، مورد انتظار است.

پژمان با اشاره به کاهش شدید بارش در این فصل زراعی، احتمال داد که امسال با کاهش ۱۵ درصدی در حجم تولید گندم نیز روبرو باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد که برآورد می‌شود که امسال حدود ۸۵۰ هزار تن از گندم تولید شده توسط کشاورزان در این استان به شکل تضمینی خریداری شود.

او با یادآوری اینکه استان فارس با ۳۵۰۰ دستگاه کمباین، بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارد، گفت: این ناوگان علاوه بر برداشت محصول گندم استان، در عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز مشارکت دارند به طوریکه کار برداشت حداقل ۲۵ درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می‌شود.

پژمان اضافه کرد: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز می‌شود و تا اواخر مرداد ادامه دارد اما امسال با توجه به کاهش بارندگی و خشکی هوا، کار برداشت عملا از چهارم فروردین در بخش اشکنان شهرستان لامرد شروع شده است. 

وی مهم ترین چالش های کاشت و داشت گندم در سال زراعی جاری را گران بودن نهاده ها و استفاده نکردن کشاورزان از کودهای پایه فسفاته و پتاسه به شکل مطلوب دانست و افزود: کاهش و پراکنش نامناسب بارندگی ها، یکنواخت نبودن محصول تولیدی در نوار جنوبی استان و افزایش حمله آفت سن گندم از دیگر چالش ها بوده است.

به گفته وی؛ در سال زراعی جاری اقدامات متعددی نظیر رهاسازی ۳۳۶ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن برای آبیاری مزارع شهرستان های زرقان، خرامه و مرودشت، تامین و توزیع ۵۰ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع ۲۱۰ هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده ها به منظور تسهیل تولید انجام شده است. 

او به تامین و پرداخت ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۳۵۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش برای مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز اشاره و اضافه کرد که این اقدامات نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی تولید گندم در استان خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین گفت: امسال قیمت خرید گندم توسط شورای قیمت گذاری ۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مشخص شده است و ۱۳۶ مرکز خرید در استان فارس عملیات خرید را انجام می‌دهند.

پژمان همچنین یادآور شد که کمیته برداشت استان فارس در تمام مراحل برداشت با حضور کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت در مدت حدود ۶ ماه نظارت خواهند داشت.

ثبت دیدگاه