• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

خشکسالی مانع برداشت محصولات دیم در گراش شد

  • 23 فروردین 1400 - 17:34
خشکسالی مانع برداشت محصولات دیم در گراش شد

برداشت محصولات زراعی در گراش استان فارس در حالی آغاز شد که به گفته مدیرجهاد کشاورزی این شهرستان، بروز پدیده خشکسالی و کم بارشی محسوس محصول بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از کشت دیم مزارع در منطقه را از بین برده است.

حسن مرادی روز یکشنبه به ایرنا گفت: تاثیرات خشکسالی و همچنین پراکنش نامناسب بارش ها در طول سال زراعی بیشترین و مهمترین عامل در بروز خسارت و از بین رفتن محصولات زراعی در منطقه است.

وی میزان برداشت محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا در سال زراعی جاری را با وجود خشکسالی و برخی آفت ها حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن عنوان یعنی ۵۰ درصد کمتر از میانیگن پارسال عنوان کرد وگفت: این میزان محصول زراعی در یک هزار و ۵۸۲ هکتار از مزارع شهرستان قابل برداشت است.

مرادی بیان کرد: سال زراعی گذشته میزان کشت دیم این شهرستان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال زراعی جاری این میزان به دلیل بروز خشکسالی و آفت ها و هجوم پرندگان محلی به طور نسبی به صفر رسید.

وی اضافه کرد: سال گذشته با  توجه به بارش های خوب در مجموع  حدود ۹ هزار تن گندم ، جو و کلزا از مزارع شهرستان برداشت شد. 

مرادی همچنین به کشاورزان و بهره بردارانی که اقدام به آتش زدن بقایای کشتزارهای خود می کنند هشدار داد که آتش زدن کاه و کلش مزارع ممنوع است و در صورت مشاهده و گزارش برای افراد خاطی پرونده قضایی تشکیل می شود.

آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی علاوه براینکه توان خاک را کم می‌کند و به آن ضرر می‌رساند موجب آلوده شدن هوا نیز می‌شود وگاه با وزش باد و مهیابودن شرایط گسترده شده و سبب بروز آتش سوزی ها در سطح جنگل ها و عرصه های طبیعی شود.

بر اساس گفته‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست اثرات منفی آتش زدن محصولات کشاورزی بر سه بخش خاک، آب و هوا قابل بررسی است. اولین تأثیر آتش سوزی بر روی خاک، تغییر ساختار فیزیکی خاک، کاهش منافذ موجود در خاک (منافذی که می‌توانند باعث هدایت مؤثر آب به درون خاک شوند)، خشکی خاک و در نهایت مقاومت کمتر آن در برابر فرسایش‌های آبی و بادی است.

کشاورزان اعتقادی به هشدارها و دیدگاه های کارشناسان ندارند و آتش زدن بقایای مزارع را موجب تقویت خاک می دانند و به کار خود ادامه می دهند. 

شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

شهرستان گراش در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه