• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

توفان و تگرگ به مزارع کشاورزی چاه نهر لارستان خسارت زد

  • 01 شهریور 1400 - 16:28
توفان و تگرگ به مزارع کشاورزی چاه نهر لارستان خسارت زد

وقوع توفان همراه با بارش شدید و تگرگ در آخرین روز مردادماه ۱۴۰۰ به بخشی از مزارع کشاورزی، باغی و صیفی جات روستای چاه نهر لارستان فارس خسارت زد.

یکی از اهالی و کشاورزان روستای چاه نهر یکشنبه به ایرنا گفت: توفان شدید به برخی محصولات و صیفی جات شامل بادنجان، هندوانه ، گوجه، خیارسبز، طالبی ، خربزه ، خیار چمبر و شاه پسند خسارت زیادی وارد کرد.
محمد حسن طیبی به ایرنا گفت: بارش شدید و ناگهانی بهمراه تگرگ تا ۱۰۰درصد محصول کنجد و بادمجان این منطقه را نابود کرد.
وی اظهار داشت: میزان خسارت در برخی محصولات نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و همچنین توفان موجب شکسته شدن برخی درختان از جمله لیموترش منطقه شد.

دهیار روستای چاه نهر نیز گفت: به دلیل توفان و بارش های سیل آسای تابستان امسال در منطقه بخش عمده ای از این محصول از بین رفته و کشاورزان متحمل خسارات زیادی شده اند.
داریوش الهامیان افزود: این روستا بزرگترین تولید کننده طرح استمرار سیب زمینی در فارس است و سالانه بیش از ۱۶ هزار تن از این محصول را راهی بازار می کند.
الهامیان اظهار داشت: سالانه بیش از پنج هزار تن گندم و بیش از صدها تن انواع صیفی اعم از گوجه، بادنجان، خیار سبز و هندوانه در این روستا برداشت می شود به طوری که در زمان برداشت این محصول حتی یک نفر در منطقه بیکار وجود ندارد.
وی گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این منطقه افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

بر اساس اعلام اداره هواشناسی لارستان میزان بارش های تابستانه در این منطقه به اندازه کل میزان بارش های سال زراعی جاری است.
میزان کل بارندگی سال زراعی جاری در لارستان ۳۳ میلیمتر گزارش شده که تا پیش از بارش های تابستانه کمتر از ۱۷ میلی متر بوده است.
روستای چاه نهر از توابع دهستان درزسایبان لارستان است که فاصله این روستا تا شهر لار مرکز شهرستان لارستان حدود ۱۰۰ کیلومتر است.
شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.
این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

ثبت دیدگاه