• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

طرح جامع آب و کشت در حوزه سد درودزن تدوین شود

  • 27 شهریور 1400 - 18:09
طرح جامع آب و کشت در حوزه سد درودزن تدوین شود

معاون استانداری فارس گفت:مشکل آب همچنان از معضلات استان فارس است و یکی از راهکار‌های رفع این معضل نیاز به تدوین طرح جامع آب و کشت در حوزه سد درودزن مرودشت دارد.

سی و چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی استان فارس برگزار و اعلام شد که مشکل آب همچنان از معضلات استان است و یکی از راهکار‌های رفع این معضل نیاز به تدوین طرح جامع آب و کشت در حوزه سد درودزن مرودشت عنوان شد.
محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این جلسه گفت:ما برای کشت در سه شهرستان، مرودشت، زرقان و خرامه نیازمند طرح جامع آب و کشت هستیم و در قالب این طرح کشت در حوزه آبخور سد درودزن انجام شود.
او افزود: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته در استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.
رضایی کوچی افزود: در سال جاری با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی از نیمه دوم آذر ماه به بعد شاهد بارش‌های نرمال در استان فارس خواهیم بود.
وی بیان کرد: بایستی اطلاع رسانی در زمینه پیش بینی‌های هواشناسی در زمینه کشاورزی از طریق صدا و سیما پخش شود همچنین این پیش بینی‌ها از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گیرد.
معاون استانداری فارس ادامه داد: با توجه به اینکه کانال‌های انتقال آب معیوب هستند بنابراین بایستی سازمان آب منطقه‌ای استان فارس در قالب طرحی لوله گذاری در این کانال‌ها را به وزیر نیرو ارائه دهد و در قالب یک نقشه فنی این مهم اجرا شود.
رضایی گفت: برای تعیین حقابه، کمیته‌ای سه نفره متشکل از سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، سازمان جهاد کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی استان فارس تشکیل شود و در اسرع وقت نسبت به تعیین آن اقدام کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این نشست گفت: در بخش‌های خبری اخبار شبکه فارس علاوه بر گزارش هواشناسی، هواشناسی کشاورزی را هم اضافه کنند تا توصیه‌های کارشناسی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی که جمعیت زیادی را در استان به خود اختصاص می‌دهند؛ رسانده شود.
احمد طمراسی افزود: پیش بینی بارش برای ما بسیار مهم است و ما بایستی بدانیم که فاصله بین اولین بارش و بارندگی بعدی چه مدت طول می‌کشد چرا که اگر فاصله اولین بارندگی با بارندگی بعدی زیاد باشد می‌توان با یک تامل یک تا دو هفته‌ای مبادرت به کشت و از بروز خسارت جلوگیری کرد.
این مقام مسئول بیان کرد: در سال زراعی پیش رو ما دغدغه‌ای در زمینه بذر نداریم و استان فارس با وجود خشکسالی توانسته است بذر مورد نیاز کشاورزان خود را تامین کند.
در ادامه این جلسه نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: دنیا رو به گرم شدن است و شرایط و وضعیت کم آبی سال به سال بیشتر خواهد شد و بهترین راه کارمانند استان‌های اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی؛ آوردن آب از خلیج فارس به این استان و هدایت آن به سمت سد درودزن است که بایستی به جدیت توسط نمایندگان شیراز و خرامه، استانداری و سازمان آب منطقه‌ای دنبال شود.
جلال رشیدی کوچی افزود: در سال گذشته بیش از ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای کشاورزی رهاسازی شد که بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب از آن در کانال‌ها هدر رفته است وبرای حل این معضل ما بایستی در کانال‌ها لوله گذاری کنیم و آب را از این طریق بر سر مزارع کشاورزان بیاوریم و از آنجا نیز کشاورزان با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری با کمترین هدر رفت آب اقدام به کشاورزی کنند.

ثبت دیدگاه