• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سرمای زودرس پاییزه در کمین باغ های فارس

  • 18 مهر 1400 - 10:31
سرمای زودرس پاییزه در کمین باغ های فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از احتمال بروز سرمازدگی روز‌های آینده در باغ های استان خبر داد.

حمید دبیری با بیان اینکه سرمازدگی زودرس پاییزه معمولاً از نیمه‌های مهرماه شروع می‌شود، اظهارداشت: این نوع سرمازدگی عمدتاً به صورت تشعشعی خود را نشان می‌دهد و با توجه به این موضوع باید باغ های پسته و انار مورد مراقبت بیشتری قرار گیرند.
وی با بیان این که سرمازدگی تشعشعی برخلاف سرمازدگی جبهه‌ای معمولاً در زمان‌هایی که هوا صاف و آرام است و نوسان باد و باران و برف نیست، بروز می‌کنند، ابرازداشت: این‌ها بد‌ترین حالت سرمازدگی هستند که در نیمه‌های شب تا نزدیکی‌های صبح به ناگهان ایجاد می‌شوند و خسارت‌های جد‌ی را برای باغداران به وجود می‌آورند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: از راهکار‌های مقابله با این نوع سرمازدگی روشن کردن آتش، استفاده ماشین باد، استفاده از چاهک معکوس، استفاده از کود‌های پتاسه و آبیاری درختان است.

دبیری تصریح کرد: با توجه به این که آب گرمای نهان دارد در صورت آبیاری به موقع و درست درختان می‌توان امیدوار بود که از سرمازدگی پیشگیری کند.
وی گفت: با توجه به این که باغداران فریب صاف بودن و آرام بودن هوای این روز‌ها را می‌خورند، توصیه می‌شود راهکار‌های پیشگیری از سرمازدگی را در باغ ها خود رعایت کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، برداشت به موقع میوه را از دیگر عوامل موثر در کاهش آسیب‌های سرمازدگی دانست و ادامه داد: به باغداران توصیه می‌شود از نگهداشتن میوه‌های رسیده مانند نارنگی و دیگر مرکبات بر درختان خودداری کنند؛ چراکه با وقوع سرمازدگی عملاً محصولات از بین می‌روند.
دبیری، یکی از راه‌های موثر برای تقویت احتمال رخ دادن سرمازدگی را توجه به نقطه شبنم عنوان کرد و بیان داشت: باغداران می‌توانند عصر هر روز نقطه شبنم را چک کنند و براساس وضعیت آن از احتمال بروز سرمازدگی در سحرگاه روز بعد آگاه شوند.
وی، خواستار مدیریت تغذیه درختان باغ ها شد و تصریح کرد: درختان ضعیف نسبت به درختان قوی به سرمازدگی حساسیت بیشتری دارند؛ بنابراین کود دهی به موقع باعث افزایش سلامت درختان می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، هرس درختان در اواخر تابستان و اوایل پاییز را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: از هرس درختان در اواخر تابستان و اوایل پاییز خودداری شود زیرا تعادل هورمونی گیاهان را به هم می‌زند.
دبیری، رنگ کردن و پوشاندن تنه درخت را هم از راهکار‌های موثر در مقابل سرمازدگی و یخبندان اعلام و تصریح کرد: با توجه به پیش بینی کاهش دمای شرق کشور از پانزدهم تا بیست‌و‌پنجم مهرماه؛ احتمال خسارت سرمازدگی به بیشتر باغ‌های پسته و انار که محصولات آن‌ها هنوز برداشت نشده است؛ وجود دارد.

به گفته وی، باغداران به‌منظور جلوگیری از خزان زودرس درختان؛ کاهش مصرف کود‌های ازته و محرک رشد، قطع آبیاری و برنامه‌ریزی برای برداشت محصولات و آبیاری سبک را در دستور کار قرار دهند.

مهرداد قطره سامانی مدیرکل هواشناسی فارس گفت: بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی، برای شمال و مرکز استان هوای سرد شبانه از امروز ۱۷ مهر پیش بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه دمای هوای شبانه ۲ تا ۴ درجه کاهش می‌یابد، افزود: این سامانه تا روز سه شنبه ۲۰ مهر در استان فعال است.
مدیرکل هواشناسی فارس گفت: با فعالیت این سامانه احتمال آسیب به برخی از محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست، و با توجه به این شرایط، به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود آماده برداشت محصولات خود باشند و مرغداران و گلخانه داران هم تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

ثبت دیدگاه