• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

گذر مصرف آب در کشور از خطوط قرمز

  • 07 مهر 1393 - 0:02
گذر مصرف آب در کشور از خطوط قرمز

مشاور وزیر نیرو گفت: در حال حاضر مصرف آب در کشور از خطوط قرمز گذشته است، چرا که در دنیا حدود ۴۰ درصد آب در دسترس را به مصرف می‌رسانند در حالیکه این رقم در ایران به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، منوچهری در دیدار با مدیران شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه توازن میان عرضه و تقاضای آب در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در سالهای گذشته بهره برداری از منابع آبی بسیار محدود بوده به طوریکه قرن‌ها جمعیت کشور در حدود ۴ الی ۶ میلیون نفر بوده و سرانه مصرف حدود ۵ الی ۱۰ لیتر در شبانه روز بوده، اما هم اکنون این رقم به بیش از ۲۰۰ لیتر در شبانه روز رسیده است که بیانگر افزایش مصرف است. این در حالی است که در سال‌های اخیر مصرف گرایی بسیار افزایش یافته و در مقابل منابع آبی همچنان ثابت بوده است و این امر تعامل میان عرضه و تقاضا آب را برهم زده است .

وی به مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: در قدیم آب مصرفی در بخش کشاورزی حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب بوده، اما متأسفانه به دلیل سنتی بودن آبیاری در بخش کشاورزی و عدم استفاده از روش‌های نوین در آبیاری و افزایش جمعیت هم اکنون به بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب در سال در بخش کشاورزی رسیده است .

مشاور وزیر نیرو بحران کم آبی را تنها مختص به وقوع پدیده خشکسالی ندانست و تصریح کرد: بحران کم آبی موجود در اقصی نقاط کشور تنها ۱۰ درصد آن مربوط به وقوع پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم است و ۹۰ درصد دیگر به علت مصرف زیاد، افزایش جمعیت و فعالیت گسترده صنعت است.

منوچهری راه برون رفت از بحران کم آبی را مدیریت مصرف برشمرد و ادامه داد: راهکار اساسی غلبه بر بحران کم آبی در کشور توجه ویژه به مقوله مدیریت مصرف است و در این راستا باید راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را بالا ببریم و نیز از تجهیزات مدرن جهت آبرسانی به بخش‌های مختلف استفاده شود. به عنوان نمونه اگر قیمت آب در بخش کشاورزی واقعی شود کشاورزان اقدام به کشت بسیاری از محصولات کشاورزی نمی‌کنند، چرا که کشت محصولاتی که آب بسیار نیاز دارند مقرون به صرفه نیست.

مشاور وزیر نیرو گفت: تولید محصولات کشاورزی به هر قیمتی هنر نیست، بلکه ارتقای بهره وری با تولید محصول بیشتر با حداقل استفاده از آب موجود ارزشمند است و بهره برداران از آب باید به این باور برسند که مشکل آب در کشور جدی و منابع آبی محدود است.

منوچهری با بیان اینکه مردم در قبال خدمت بهتر حاضر به پرداخت قیمت تمام شده آب هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب باید تعرفه مصرفی آب بها به قیمت واقعی آن نزدیک شود و مطمئناً مردم حاضرند در مقابل خدمات بهتر و پایدار هزینه آن را بپردازند این درحالیست که منابع آب مختص به نسل‌های آینده هم است و باید از استفاده بی رویه ذخایر زیرزمینی جلوگیری شود.

ثبت دیدگاه