• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

طرح پلیس آب کرمان وارد فاز اجرایی شد

  • 19 آبان 1393 - 0:05
طرح پلیس آب کرمان وارد فاز اجرایی شد

طرح پلیس آب استان کرمان با تصویب اعضای شورای آب وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، چهاردهمین نشست شورای آب استان کرمان در حالی عصر امروز به ریاست علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در محل سالن شهید مرتضوی برگزار شد که طرح پلیس آب استان کرمان با تصویب اعضای شورای آب وارد فاز اجرایی شد.

طرح پلیس آب راه نجات کرمان از بحران
اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان به‌دنبال بحران آب در استان کرمان دستور تشکیل شورای حفاظت از آب را در این خطه صادر کرد.

شورای آب استان کرمان متشکل از دستگاه‌ها و افراد تاثیرگذار در حوزه آب از جمله آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب روستایی، جهاد کشاورزی شمال و جنوب، توزیع برق شمال و جنوب، منابع طبیعی، محیط زیست، خانه کشاورز و اندیشکده تدبیر آب ایران است.

امام جمعه، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن از دیگر اعضای شورای آب استان کرمان هستند.

تاکنون علاوه بر برگزاری ۱۴ نشست شورای آب استان کرمان ده‌ها جلسه مرتبط با این موضوع برگزار شده است و به گفته مسئولان مرتبط کار کارشناسی سنگینی برای طرح پلیس آب استان کرمان انجام شده است و این طرح را با بیش از یک‌هزار نفر ساعت کار کارشناسی چکش‌کاری کرده‌اند.

طرح پلیس آب استان کرمان به وزارت نیرو هم ارائه شد و از وزیر نیرو تاییدیه گرفت و بر اساس زمان‌بندی پنج‌ ساله اجرایی می‌شود و اصل این طرح بر صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی است.

کلیات طرح پلیس آب کرمان
معاون عمرانی استاندار کرمان در چهاردهمین شورای آب استان کرمان اظهار داشت: کتابچه‌ای با موضوع طرح پلیس آب استان کرمان در ۲۳۵ صفحه تدوین شده و آماده اجراست.

محمدجواد کامیاب نشست زمین در دشت‌ها، کاهش شدید کیفیت آب، تبعات اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی و ایجاد تنش‌های سیاسی- اجتماعی را از جمله تبعات بحران کمبود آب برشمرد.

وی ادامه داد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، حذف کشت‌های با مصرف بالای آب، اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری، تجهیز و یکپارچگی اراضی و خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در برخی فصول از جمله مصوبات شورای آب استان کرمان است.

معاون عمرانی استاندار کرمان بیان داشت: مصوبه دهم طرح پلیس آب استان کرمان هم بررسی کاهش سطح زیر کشت و متوسط آب‌های ورودی دشت است.

کامیاب یادآور شد: برقی‌ کردن چاه‌های کشاورزی یازدهمین مصوبه و نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی دوازدهمین مصوبه طرح پلیس آب استان کرمان است.

وی اظهار داشت: سیزدهمین مصوبه طرح پلیس آب استان کرمان هم شامل تعیین‌تکلیف چاه‌های غیرمجاز است، زیرا حدود ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان داریم.

کامیاب ادامه داد: کاهش شبکه آب شرب شهری و روستایی، قطع انشعابات آب غیرمجاز، تعویض کنتورهای خراب چاه‌های کشاورزی و انتقال آب حوزه به حوزه از دیگر مصوبه‌های طرح پلیس آب استان کرمان است.

عضویت ۲۴ دستگاه در کمیته تبلیغات پلیس آب
این در حالی ا‌ست که کمیته تبلیغات شورای آب استان کرمان هم از چندی قبل آغاز به‌کار کرده و رئیس صدا و سیمای مرکز کرمان هم به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام سید جواد موسوی از عضویت ۲۴ دستگاه در کمیته تبلیغات شورای آب استان کرمان خبر داد و افزود: مخاطبان اصلی این طرح بیشتر در روستا هستند.

موسوی ادامه داد: سیاست‌های کلی کمیته تبلیغات شورای آب استان کرمان بر اساس ۱۷ مصوبه شورای آب است.

وی اضافه کرد: ساختار کار کمیته تبلیغات شورای آب استان کرمان در بخش‌های فعالیت‌های رسانه‌ای، نمایشگاهی، علمی، برگزاری کلاس‌های ترویجی و تبلیغات محیطی پیش‌بینی شده است.

لزوم ایجاد بازار محلی آب در کرمان
رئیس اندیشیده تدبیر آب ایران هم در این نشست به بیان انتقاداتی از طرح پلیس آب استان کرمان پرداخت و عنوان کرد: وضعیت طرح پلیس آب مانند این است که ما خانواده داماد هستیم و به خواستگاری رفته‌ایم و خانواده عروس هم مردمی هستند که آب در اختیار آنهاست و در حالی که ۵۰ درصد موضوع از نظر ما انجام شده است، اما در آن طرف قضیه هنوز کاری نشده است.

علوی تصریح کرد: باید بازار آب را راه‌اندازی کنیم و تشکل‌های صنفی قدرتمندتر ایجاد شود و به اقتدار نیاز است و ایجاد بازار محلی آب در توان استان کرمان است.

وی از طرح پلیس آب کرمان به عنوان خواب طلایی نام برد که می‌توان آن را تعبیر کرد.

اجرای پلکانی طرح پلیس آب کرمان
اما استاندار کرمان در پاسخ به رئیس اندیشکده آب ایران گفت: اجرای طرح پلیس آب استان کرمان به‌صورت پلکانی است.

علیرضا رزم‌حسینی عنوان کرد: سئوال اصلی این است که مطالعات انجام شده در مورد پلیس آب به عنوان پایه سند آب استان کرمان مصوب شود یا خیر.

وی تصریح کرد: مشکل بحران آب کرمان از سال‌ها قبل وجود داشته است و چرا از سال‌های قبل دنبال این طرح‌ها نبوده‌اید و نمی‌توان دست روی دست گذاشت و کاری برای رفع بحران آب کرمان انجام نداد.

کشاورزان برای اجرای طرح پلیس آب آماده‌اند
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: کشاورزان در برخی از دشت‌های استان کرمان برای اجرای طرح پلیس آب اعلام آمادگی کرده‌اند.

رزم‌حسینی اضافه کرد: اگر در گذشته هم یک تیم مانند تیم امروز در حوزه آب استان کرمان داشتیم و اطلاع‌رسانی برای تغییر الگوی کشت انجام می‌شد، امروز چنین وضعیتی در بحث آب نداشتیم.

وی گفت: نمی‌توان دست روی دست گذاشت و باید از هر قسمتی که می‌توانیم اجرای طرح پلیس آب استان کرمان را با منابع موجود آغاز کنیم.

استاندار کرمان همچنین ستاد تبلیغات شورای آب را مانند ستاد تبلیغات جنگ خواند و تصریح کرد: موج رسانه‌ای باید برای اطلاع‌رسانی درباره پلیس آب باید به کمک بیاید.

رزم‌حسینی ادامه داد: مبلغان دینی مانند یک لشکر تبلیغاتی هستند که می‌توان از ظرفیت آنها برای اجرای طرح پلیس آب بهره برد.

وی با اشاره به اینکه طرح پلیس آب استان کرمان چهار ماه قبل کلید خورد، افزود: فرکانس‌هایی از این ایده به گوش کشاورزان خورده است.

جای بهره‌برداران در مصوبات ۱۷گانه پلیس آب خالی است
در این جلسه معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: در مصوبات ۱۷‌گانه طرح پلیس آب استان کرمان جای بهره‌برداران خالی است.

محمدرضا فتوت ادامه داد: باید مصوبه‌ای برای تشکیل تشکل‌های آب‌بران داشته باشیم.

استاندار کرمان بیان کرد: تشکل‌های آب‌بران برای مرحله اجرایی است که در کمیته اجرایی پیش‌بینی می‌شود، طرح تشکل آب‌بران به من ارائه شود.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان هم در این شورا خواستار قطعی شدن اصول طرح پلیس آب شد و گفت: باید وارد فاز اجرایی طرح پلیس آب استان کرمان شویم.

همچنین مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: سرمایه اجتماعی در تمام بخش‌ها از جمله بخش کشاورزی وجود دارد و باید از این سرمایه بهره ببریم.

عباس سعیدی اضافه کرد: مردم به حرف شورا و امام جمعه و روحانی روستا گوش می‌کنند و باید از این ظرفیت‌ها برای اجرای طرح پلیس آب استفاده کرد زیرا با ضرب چکش نمی‌توان این طرح را اجرا کرد.

هر یک از تشکل‌ها سنگ خود را به سینه می‌زنند
سید کاظم مهدی نماینده خانه کشاورز استان کرمان هم در جلسه شورای آب استان کرمان بیان داشت: جلسه‌ای را با حضور کشاورزان برگزار کردیم و طرح پلیس آب مطرح شد و کشاورزان خواستار اطلاعات بیشتر درباره بسته تشویقی این طرح بودند و استدعا دارم، ویژگی‌های بسته تشویقی مشخص شود و به کشاورزانی که صرفه‌جویی می‌کنند، یارانه انرژی داده شود.

وی تصریح کرد: هر تولیدکننده زیرمجموعه یک تشکل است و باید تشکل‌ها را ساماندهی کرد، زیرا هر کدام سنگ خود را به سینه می‌زند.

تعارف‌ها را کنار بگذاریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان هم در سخنانی با اشاره به اینکه چهار ماه از آغاز ارائه طرح پلیس آب کرمان گذشته است، یادآور شد: باید وارد فاز اجرایی طرح پلیس آب شویم.

علی رشیدی ادامه داد: تعارف‌ها را کنار بگذاریم و حتی اگر کسی در اجرای طرح پلیس آب کرمان همکاری نمی‌کند از قوه قهریه هم استفاده شود.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو به تنهایی برای ایجاد بازار آب و قیمت‌گذاری آب نمی‌تواند اقدام کند و امیدوارم این طرح از کرمان آغاز شود.

کرمان به انتقال آب نیاز داردمدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در شورای آب عنوان کرد: ۹۰ درصد طرح پلیس آب باید توسط استان عملیاتی شود، زیرا خیری را در آقایان بالادست نمی‌بینم.

محمد طاهری اضافه کرد: برنامه‌های طرح پلیس آب استان کرمان باید به نحوی باشد که دیگران احساس نکنند، کرمان به طرح انتقال حوزه به حوزه آب نیاز ندارد.

استاندار کرمان تاکید کرد: طرح انتقال حوزه به حوزه آب به استان کرمان را دنبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم باقیمانده منابع آب هم خشک شود.

سفره‌های آب شیرین کرمان را از دست داده‌ایم
اما مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه سفره‌های آب شیرین را در کرمان از دست داده‌ایم، تصریح کرد: اوضاع آب استان کرمان خراب است و به‌هیچ عنوان تا هشت سال آینده نمی‌توانیم، آب شیرین را تامین کنیم و باید انتقال حوزه به حوزه آب به کرمان را جدی بگیریم.

استاندار کرمان اجرای طرح پلیس آب استان کرمان را کاری سخت و جسورانه خواند و ادامه داد: طرح پلیس آب منافاتی با طرح انتقال آب و جذب منابع ندارد.

طرح پلیس آب کرمان وارد فاز اجرایی شد

رزم‌حسینی سپس خواستار انجام رای‌گیری برای تصویب سند اولیه طرح پلیس آب استان کرمان شد که این طرح با رای قاطع اعضای شورای آب به تایید رسید و وارد فاز اجرایی شد.

ثبت دیدگاه