• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آب محور فعالیت پژوهشکده باغبانی در کرمان است

  • 17 آذر 1393 - 0:04
آب محور فعالیت پژوهشکده باغبانی در کرمان است

رییس پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: محور فعالیت در پژوهشکده باغبانی، مساله آب است که با نبود آن تا ۲۰ سال آینده کشاورزی استان تعطیل می شود.
به گزارش ایرنا، قاسم محمدی نژاد روز شنبه در نشست خبری در سالن کنفرانس مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: برداشت منفی آب سال ۵۷ در کرمان ۵۰ میلیون متر مکعب بود اما این رقم در سال گذشته به ۱۲ میلیارد مترمکعب رسید که می توان از آن به عنوان یک زنگ خطر برای بخش کشاورزی نام برد.
وی هدف گذاری برای تولید محصولات مقاوم در برابر کم آبی را از برنامه های پژوهشکده باغبانی ذکر کرد و گفت: امیدواریم از رویکرد آموزش محور و پژوهش محور به سمت فناوری و تولید محصولات مقاوم در برابر کم آبی حرکت کنیم.
وی بیان کرد: در کارگروه استان هم یکی از رویکردها تولید محصولات مقاوم در برابر کمبود آب است.
رییس پژوهشکده باغبانی گفت: با کمک دانشگاه شهید باهنر و وزارت علوم تدوین نقشه راه خرما کشور، تدوین نقشه راه پسته کشور و همچنین تولید زیره اصلاح شده در ایران و مقاوم در برابر خشکسالی از دستاوردهای این پژوهشکده است.
وی اظهار کرد: این رقم با توجه به رویکرد آب تا دو سال آینده به ثبت ملی می رسد و به عنوان اولین رقم زیره اصلاح شده معرفی خواهد شد.
محمدی نژاد افزود: مواردی دیگر مانند تولید پایه های مقاوم به شوری پسته، خشکیدگی خوشه خرما و کرم خراط در رابر را داریم که نیازمند حمایت دولتی هستیم.
وی گفت: مصوب شده بود که پژوهشکده ردیف مستقل مالی داشته باشد اما هنوز محقق نشده است.
رییس پژوهشکده باغبانی با اشاره به اینکه استان کرمان ۲۵ درصد باغات کشور و بیشترین صادرات غیر نفتی را دارد افزود: متاسفانه آمار بیکاری بالایی بین فارغ التحصیلان رشته کشاورزی دیده می شود.
وی تاکید کرد: روند آموزش به دانشجویان رشته کشاورزی می بایست از سوی وزارت علوم اصلاح شود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کار و تولید شوند.
وی گفت: در دانشگاه شهید باهنر کرمان بالغ بر ۷۰ متخصص کشاورزی است که اگر بخواهند برای رفع نیازهای بخش کشاورزی حرکتی انجام دهند آن وقت وجود این پژوهشکده احساس می شود.
محمدی نژاد افزود: رویکرد پژوهشکده را با توجه به حمایت حوزه پژوهشی به سمت شرکت های دانش بنیان برده ایم.
وی با تاکید بر اینکه بومی سازی هدف پژوهشکده باغبانی در دانشگاه است، گفت: این پژوهشکده توانسته ارتباط خوبی با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور برقرار کند.

ثبت دیدگاه