• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

برداشت از آبهای زیرزمینی در ایران دو برابر شرایط بحرانی در جهان

  • 26 خرداد 1394 - 15:18
برداشت از آبهای زیرزمینی در ایران دو برابر شرایط بحرانی در جهان

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه ذخایر آب تنها برای شرایط بحرانی است و برداشت از آنها نباید بیش از ۲۰ درصد برسد گفت:در کشور ما گاهی تا ۷۰ درصد نیز از آبهای زیرزمینی برداشت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمدعلی کیخا با اشاره به وضعیت نامناسب آبهای زیرزمینی تصریح کرد: در ۳۰ سال گذشته حدود ۶۰ میلیون متر مکعب مازاد برداشت از منابع زیر زمینی انجام شده  اما در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد متر مکعب برداشت از منابع آب زیرزمینی مطرح می شود یعنی در حقیقت  این منابع مانند معادن با نگاه بهره برداری صرف دیده می شوند.

کیخا با بیان اینکه آبهای زیرزمینی ذخایر احتیاجی هستند اظهار داشت: این ذخایر تنها برای شرایط بحرانی در نظر گرفته می شود و برداشت از آنها نباید بیشتر از ۲۰ درصد برسد و اگر به ۴۰ درصد برسد  شرایط بحرانی است  این در حالی است که در کشور ما گاهی تا ۷۰ درصد نیز از آبهای زیرزمینی برداشت شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به تغییر شرایط آب و هوایی در چند سال اخیر اظهار داشت: چنانچه خود را با این تغییرات تطبیق ندهیم و آن را باور نکنیم آینده نگران کننده ای در انتظار محیط زیست کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد انتقال آب بین حوضه ای باید با دقت عمل کنیم و تا جایی که ممکناست این اقدام تنها برای تامین آب شرب صورت گیرد.

ثبت دیدگاه