• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بحران کمبود آب تا ۱۰ سال دیگر از کمبود انرژی خطرناک‌تر می‌شود

  • 04 دی 1394 - 17:24
بحران کمبود آب تا ۱۰ سال دیگر از کمبود انرژی خطرناک‌تر می‌شود

رضا امراللهی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مشکل کمبود منابع آب در کشور طی ۱۰ سال آینده به مراتب جدی‌تر و مخاطره انگیزتر از کمبود انرژی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا امراللهی بیان داشت: هم اینک بسیاری کشورهای دنیا با کمبود آب مواجه هستند و کشور ما نیز در منطقه خشک واقع شده که متوسط نزولات آسمانی در آن ۱۵۰ میلی متر در سال است که این رقم یک سوم میانگین جهانی بوده و عمده مصرف آن در بخش های  صنعت و کشاورزی است.

امراللهی با بیان اینکه هم اینک بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و بیش از ۹۲ درصد است، تصریح کرد: مصرف آب کشورهای جهان در بخش کشاورزی با وجود فراوانی آب، کمتر از ۷۰ درصد می باشد که این مهم برنامه ریزی های اساسی متولیان این بخش را می طلبد.

وی یادآور شد، بخش مرکزی کشور شرایط حداقلی در بهره مندی از آب را دارد و شرایط آن روز به روز سخت تر خواهد شد و با توجه به اینکه آبادنی و رشد هر منطقه در گرو وجود منابع آبی است، با تداوم چنین شرایطی باید شاهد خالی از سکنه شدن بسیاری از مناطق کم آب در بخش مرکزی باشیم.

وی اظهار داشت: کویر مرکزی ایران به شکل یک کاسه است که قابلیت ریختن آب در آن وجود دارد لذا امکان انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس در آن وجود دارد و نباید از این امر مهم برای خروج از بحران کمبود آب آینده کشور غافل شویم چون یکی از استثناهای کشور ما وجود دریا در شمال و جنوب کشور است.

امرالهی با اشاره به اینکه هدایت آب دریاها به داخل کشور علاوه بر رفع چالش های کمبود آب موجب رونق جذب توریست در مرکز کشور خواهد شد، گفت: کشور ما هم اینک علیرغم ذخایر انرژی فراوان از کمبود آب رنج می برد چون در گذشته به درستی این بخش مدیریت نشده و هم اکنون باید چاره اندیشی شود.

ثبت دیدگاه