• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اضافه برداشت۱۲۱ میلیارد متر مکعبی آب از منابع زیر زمینی کشور

  • 09 دی 1394 - 17:39
اضافه برداشت۱۲۱ میلیارد متر مکعبی آب از منابع زیر زمینی کشور

محمد علی مصطفوی، مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکان شرکت منابع آب ایران گفت: منابع آب زیرزمینی کشور با ۱۲۱ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت مواجه هستند.

 به گزارش ایرنا، محمد علی مصطفوی در نشست منطقه ای «طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی»  افزود: بررسی ها نشان داده است که افزون بر ۳۵ درصد از اضافه برداشت آبهای زیرزمینی کشور مربوط به سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ است که شورای عالی آب کشور در این مدت تعطیل بوده است.

به گفته وی در سالهای گذشته دشت های بسیار در کشور مانند نیشابور و میناب با فرونشست های بزرگ روبرو شده و حتی آثار تاریخی سرزمین فارس با خطر مواجه شده اند.

مصطفوی افزود: بررسی ها نشان می دهد ۷۶ درصد اضافه برداشت از منابع آبهای زیر زمینی کشور یعنی حدود ۹۲ میلیارد متر مکعب مربوط به ۱۷ سال گذشته بوده است.

وی اظهار کرد: سیاست گذاری های ناکارآمد و نادرست، کاهش بارندگی ها، عدم نگرش سیستمی، توسعه صنایع نیازمند آب زیاد در مناطق کم آب و رایگان کردن آب در سالهای گذشته بحران آب را در کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد مناطق ایران خشک، بیابانی و فرا بیابانی است و فقط ۱۵ درصد شرایط مرطوب را داراست که عمده مصارف آب نیز در مناطق خشک و بیابانی است.

مصطفوی با اشاره به روند کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی در ایران از ۴۷ سال گذشته تاکنون گفت: در سه دهه اول این مدت متوسط بارندگی های کشور ۲۵۰ میلی متر و میزان روان آبهای سطحی ۱۰۴ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی افزود: روند کاهش بارش ها و روان آب ها از آن زمان تاکنون ادامه دارد به طوریکه در هفت سال گذشته متوسط بارشها به کمتر از ۲۱۴ میلی متر و متوسط روان آبها به کمتر از ۴۵ میلیارد متر مکعب می رسد.

وی اظهار کرد: در سال آبی گذشته متوسط بارندگی در کشور به ۱۹۷ میلی متر و روان آبها به ۴۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی آب از سال ۱۳۸۹ به دنبال هشدارهای خطر گفت: در دولت های نهم و دهم هفت جلسه شورای عالی آب در کشور تشکیل شد در صورتی که در دولت یازدهم تاکنون ۱۴ جلسه این شورا با هدف بررسی منابع آب و چگونکی هدایت درست و منطقی تشکیل شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکان شرکت منابع آب ایران با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون استفاده از ظرفیت شورای عالی آب افزود: در این راستا پروژه ها و اقدامات مربوطه، طرح احیا و تعادل بخشی آب و ممنوعیت توسعه کشاورزی در دشت های ممنوعه با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت کشور در حال اجراست.

وی پرهیز از جزیره ای عمل کردن در مدیریت منابع آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: ناهماهنگی در این زمینه پذیرفته شده نیست و تمام بدنه وزارت نیرو در اجرای طرح تعادل بخشی و مدیریت منابع زیرزمینی مسئول هستند.

ثبت دیدگاه