• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

نماینده انار و رفسنجان: باید در اراضی کشاورزی کنتور آب نصب شود

  • 25 تیر 1395 - 13:24
نماینده انار و رفسنجان: باید در اراضی کشاورزی کنتور آب نصب شود

احمد انارکی محمدی، نماینده مردم انار و رفسنجان در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: گفت: کشاورزان ما اطلاع نداشتند که در سال پنج هزار ساعت آب می‌بایست برداشت کنند و باید کنتور آب در زمین‌های کشاورزی گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه امروز به شدت با بحران آب مواجه هستیم، گفت: سالانه ۳۶۴ و نیم میلیارد متر مکعب در کشور بارش باران داریم که نزدیک به ۲۴۷ و نیم میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود.

احمد انارکی محمدی افزود: آب موجود در روان آب‌ها و نفوذی‌ها ۱۱۷ میلیارد متر مکعب است که ورودی کشور هم از کشورهای دیگر حدود شش میلیارد متر مکعب می‌باشد.

وی ادامه داد: کل مصرف ما که ۹۶ میلیارد متر مکعب است نسبت به شاخص جهانی که ۴۰ درصد از آبهای ورودی برداشت می‌کند، ۷۸ درصد برداشت آب از ورودی داریم.

انارکی محمدی با بیان اینکه باید هرچه زود‌تر برای بقای خودمان و نسل جدید فکری کنیم گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی و گرم شدن حرارت دنیا باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم الگوی کشت را تغییر دهیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار تصریح کرد: ما باید به فکر آمایش سرزمینی باشیم و آمایش سرزمینی به شکل جدی در هیچ زمینه‌ای انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه آب در صنعت، نسبت به کشاورزی بسیار کمتر استفاده می‌شود گفت: یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی و نداشتن سند یکی از مشکلات اساس ما می‌باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت برداشت آب باید در کرمان انجام شود افزود: پسته بعد از نفت و فرش بیشترین ارزآوری را داشته است اما متأسفانه به دلیل بد عمل کردن در دوره گذشته دچار این مشکلات شده‌ایم.

انارکی محمدی بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد ارزآوری در حوزه محصولات کشاورزی مختص پسته است.

وی

ثبت دیدگاه