• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تقارن قابل تامل آغاز به کار دولت دوازدهم با مناسبت‌های ملی و مذهبی

  • 15 مرداد 1396 - 23:22
تقارن قابل تامل آغاز به کار دولت دوازدهم با مناسبت‌های ملی و مذهبی

دوازدهمین دولت دوران جمهوری اسلامی ایران در مقطع زمانی آغاز بکار می کند که تقارن این مقطع با دو مناسبت مذهبی و ملی قابل تامل و توجه است.

پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری دکتر روحانی در دوازدهمین روز از امرداد و شب میلاد امام رضا(ع) مراسم تحلیف ایشان نیز همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت،در چهاردهم امرداد نیز در مجلس شورای اسلامی به انجام رسید.

اشاره شیخ دیپلمات به امام مناظره

سیزدهم امرداد امسال،برابر با یازدهم ذی القعده،سالروز ولادت هشتمین امام شیعیان،علی ابن موسی الرضا(ع) بود و دکتر روحانی یک روز پیش از آن و در جریان تنفیذ حکم خود که اتفاقا رقیب شکست خورده اش، ابراهیم رئیسی،تولیت فعلی آستان قدس رضوی نیز حضور داشت،با ظرافت و کیاست همیشگی خود تاکید نمود که امام رضا(ع) متعلق به همه مردم ایران و همه عاشقان وی است و در انحصار کسی نیست!

باور کنید چنانچه کاندیدای جریان اصولگرایی،داماد امام جمعه مشهد و از فعالان سیاسی طیف خراسان، پیروز انتخابات بود،امروز طیف همفکران خراسانی وی بدون شک پیروزی شان را به توجهات ویژه آقا امام رضا(ع) به خود قلمداد نموده و ادعای کرامت از این بابت را داشتند.همانگونه که با غذای نذری و توزیع بسته های تبرک از آستان قدس در شهرها و روستاها در ایام تبلیغات انتخاباتی کار را به جایی رساندند که دکتر روحانی در مناظره تلویزیونی از داماد امام جمعه مشهد و تولیت آستان رضوی خواهش کرد؛بگذارید امام رضا برای مردم بماند!امام رضا را سیاسی نکنید!!

پر واضح است که در کنار باور پراگماتیک و عمل گرایانه به ارزش و قدرت دموکراسی و مردم سالاری و رای مردم در انتخابات آزاد،البته طرفداران و رای دهندگان اکثراً شیعه ی دکتر روحانی نیز حق دارند از بابت توجهات امام رضا(ع) به سرنوشت مردم ایران و آینده مشهد حضرتش،شکرگزار و قدردان بوده و این را از توجهات ویژه امام رضا(ع) به خود و منتخب خود بدانند.مهر امام غریب تنها شامل قریبان او نیست و به همه ی عاشقانش گسترده است.

هشتمین امام شیعیان را روحانی امامی سیاست ورز معرفی نمود و اشاره وی به پذیرش ولایتعهدی خلیفه عباسی توسط امام رضا(ع) و بهره مندی او از حضور در حاکمیت و شفاف سازی و افشاگری با حضور در مجالس بحث و مناظره ای بود که تاریخ نمونه های فراوانی از آنرا ثبت و ضبط نموده است.بدین ترتیب اشاره شیخ دیپلمات به امام مناظره تداعی کننده الگو بودن این رفتار امام شیعی برای دولتمردان کابینه دوازدهم نیز هست.

تحلیف در سالروز مشروطه

چهاردهم امرداد نیز دکتر روحانی بر سکوی تریبون مجلس شورای اسلامی ایستاد و در حضور نمایندگان و میهمانان داخلی و خارجی و البته در غیبت کسانی که بدلیل تاخیر در پرواز نتوانستند در مراس محضور پیدا کنند سوگند خورد که پاسدار و حافظ قانون اساسی کشور باشد.

همزمان با یکصد و یازدهمین سال از آغاز البته نافرجام جنبش مشروطه خواهی در ایران منتخب مردم پشت تریبون نهاد برآمده از مشروطه قرار گرفت تا برای پاسداری از قانون اساسی کشور سوگند یاد کند و ضمنا این همزمانی را نیز به فال نیک بگیرد.منتخب مردم این امر را بلندای یکصد و یازده پله از فراز مشروطه خواهی نامید و منطقی تر این است که یکصد و یازدهمین منزل و ایستگاه از راه بلندی بدانیم که علیرغم تلاش ها و اقدامات موثر در مسیر آن هنوز ادامه دارد و سوگند یاد نمودن منتخب مردم برای کسوت مدیریت ارشد اجرایی کشور در مقابل دیگر منتخبان مردم نقطه عطفی ارزشمند در مسیر آن محسوب می شود.

تحلیف دکتر حسن روحانی در سالروز صدور فرمان مشروطیت نمادی از تاثیرگذاری اقدامات ملت ایران در حاکم بودن بر سرنوشت خویش در طول یکصد و یازده سال مبارزه و تلاش محسوب می شود و از این منظر ارزشی دوچندان پیدا کرد.

امید که دولت دوازدهم در رسیدن به اهداف موفق باشد و پروردگار بزرگ منتخب مردم را یاری نماید تا در پاسخ به خواست جوانان،مصمم.در پای فشاری به مصالح ملت،پابرجا.در مقابله با ظلم و جور،جسور.در بازشناسی کژی ها و ناراستی ها،بینا.در فروریختن دیوار دروغ و حسد،توانا.در کنار زدن پرده ریا و تزویر،توانمند و در شنیدن صدای مردم،شنوا باشد.

فرشید خدادادیان

ثبت دیدگاه