• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

بازآموزی تعالیم سعدی وظیفه انسان‌ها در دوران فزونی رنج‌هاست

  • 31 فروردین 1399 - 20:31
بازآموزی تعالیم سعدی وظیفه انسان‌ها در دوران فزونی رنج‌هاست

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، گفت: بازآموزی تعالیم اخلاقی سعدی وظیفه انسان‌ها در دوران فزونی رنج‌هاست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و معاون فرهنگی شهردار شیراز به مناسبت یادروز سعدی بزرگ‌شاعر نامدار در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: امسال در یاد روز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه جلالی سالگرد نگاشته‌شدن بلیغ‌ترین و فصیح‌ترین اثر فارسی، یادکرد از شیوه همدلی و بازآموزی تعالیم فراگیر اخلاقی‌اش ضروری‌تر از پیش می‌نماید چراکه او در پی آن است که جامعه را با تعالیم اخلاقی فراگیر و بی‌مرز و بی‌زمانش از بدی پاک کند و کدام آلودگی از بیماری ناشناسی که مردم را به درد و رنج می‌کشاند بیشتر است.

مرتضی جعفری ادامه داد: سعدی، شاعری با هزاران چهره و هنر است که فصاحت کلام و بلاغت گفتار، روانی طبع و سهل ممتنع بودن غزل‌هایش، نصیحت به ملوک و دوستی وزرا، مهرورزی به یتیمان و احسان به ناتوانان، در وجودش جمع می‌شود و از او شخصیتی می‌سازد که محبوب همه آدمیان است، فارغ از جغرافیا و مرزها.

وی با اشاره به گفته غلامحسین یوسفی، مصحح بوستان سعدی، اساس عالم مطلوب سعدی را دادگستری خواند و اضافه کرد: سعدی عدالت را هم بر فرمانروایان و هم بر خردمندان و دانشمندان واجب می‌داند و معتقد است آنان باید با از خودگذشتگی و ایثار بر دل دردمندان مرهم گذارند و هرچه در این امر توانمندتر باشند، بر دیگران برتری می‌یابند.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، وقتی در بوستان می‌بینیم فرماندهی در خشکسالی نگین انگشتری خود را می‌فروشد و به درویشان و مسکینان می‌بخشد یا از حاتمی یاد می‌شود که اسب گران بهای خود را برای ضیافت مهمانی ناشناس قربانی می‌کند، آنچه می‌توان آموخت تنها ایثار است و جانبازی، گره از مشکل درماندگان رفع کردن است و بر مدار اخلاق گام برداشتن.

وی سعدی را روان‌شناسی اجتماعی خواند که با تأمل در روح و روان جامعه، همواره می‌کوشد با برجسته‌سازی امور نیک و طرد امور ناپسند، بنیانی آرمانی برای جامعه و همنوعان خویش، پی ریزد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز نحوه مواجهه سعدی را با پدیده‌های عالم، ایجابی و توأم با نگاهی مثبت به ارزشمند دانستن خدمت به خلق توصیف کرد و افزود: دُرِّ نادر شیراز بر آن است که اقشار مختلف جامعه را به‌سوی خدمت‌رسانی به خلق تشویق کند؛ چنانکه سروده است: عبادت به جز خدمت خلق نیست / به تسبیح و سجاده و دلق نیست.

جعفری راهکار سعدی را برای رهایی انسان از درد و رنج، همیاری و همدردی با همنوع عنوان کرد و اظهار کرد: از سوی دیگر، او با استفاده از گفتمان‌های مختلف اخلاقی، دینی، عقلانی و برجسته کردن امور نیک، تلاش می‌کند بسترهای لازم را برای ایجاد جامعه سالم و متوازن فراهم کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز ادامه داد: سعدی در مناسبات اجتماعی و ارتباط افراد با یکدیگر، پیوندی متعادل و توأم با عشق و مهرورزی برقرار می‌سازد تا بدان‌واسطه آسایش را به جامعه بازگرداند؛ جامعه‌ای که او، اعضایش را چون عضو یک پیکره انسانی با هم در ارتباط می‌داند: بنی آدم اعضای پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار.

وی در توصیف این ابیات، بیان کرد: شاعر شیراز در این ابیات به برابری انسان‌ها، همبستگی آنها، همدردی و مسئولیت پذیری انسان‌ها به‌مثابه مهم‌ترین بنیان‌های تفکر انسان اشاره می‌کند تا بدانیم که در این جهان گذرا، سرنوشتمان به هم وابسته است و از این باب، نسبت به رنج بشر بی تفاوت نباید بود.

جعفری با آرزوی بهروزی و سلامتی برای همه همشهریان با اشاره به اینکه برنامه‌های یاد روز سعدی امسال به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، اعلام کرد: با یاری خداوند در آئین سال آینده به یاد نیکویی‌های خیرین و نیک اندیشان در پاسداشت اخلاقی که سعدی بنای فلسفی آن را محکم کرد، گرد بارگاهش جمع می‌شویم و در این سال با خواندن اشعارش بر سر سفره معرفت او می‌نشینیم و می‌آموزیم.

ثبت دیدگاه