• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

چهارشنبه‌سوری و رسم قدیمی «مهره دوره» در انار

  • 23 اسفند 1395 - 9:11
چهارشنبه‌سوری و رسم قدیمی «مهره دوره» در انار

مراسم شب چهارشنبه‌سوری یکی از رسوم سنتی ایرانیان است که هنوز بر جای مانده است. این مراسم همه ساله در سه‌شنبه آخر سال برگزار می‌شود.

این مراسم امسال شامگاه سه‌شنبه ۲۴ اسفند برگزار می‌گردد.

این رسم سنتی در انار نیز همراه با پریدن از روی آتش با هدف دفع بلا و برآورده شدن آرزوها برگزار می‌شده است. علاوه بر این در انار در شب چهارشنبه سوری، مراسمی به نام “مهره دوره” (به زبان محلی: ما رِو دو رِو) انجام می‌شده است.

دوره (Dure) چیزی شبیه کوزه‌های سفالی اما بزرگتر از آن بوده که دهانه گشادی داشته است. مردم در شب چهارشنبه‌سوری (سه شنبه شب) داخل این ظرف مهره، دکمه و… می‌ریختند و سپس داخل آن را با آب پر می‌کردند و در آن را با بشقاب یا پارچه‌ای می‌بستند و روی آن سرمه‌دان قرار می‌دادند. در مرحله بعد، این ظرف را زیر درخت انار شیرین قرار می‌دادند. فلسفه درخت انار شیرین هم برای تداعی زندگی شیرین بوده است

صبح روز بعد یعنی چهارشنبه به سراغ این ظرف می‌رفتند و در آن را باز می‌کردند و از یک دختر حدودا چهار پنج ساله می‌خواستند که کنار این ظرف بنشیند. سپس زنان کلمه اول یک شعر را می‌خواندند و دختر نیز همزمان دستش را داخل ظرف می‌کرده تا مهره‌ای را در آورد.

وقتی مهره توسط دختر بیرون آورده می‌شد، زنان بقیه شعر را می‌خواندند. این شعر برای صاحب مهره حکم یک فال را داشته که “خوب یا بد بودن” آینده یا نیت‌اش را برایش مشخص می‌کرده است.

چرا چهارشنبه‌سوری؟

رسم چهارشنبه‌سوری در ابتدا نامش این نبوده و منحصر به شب چهارشنبه نیز نبوده است. ایرانیان تا پیش از حمله اعراب به ایران، پنج روز مانده به سال نو، مراسم پریدن از روی آتش را برگزار می‌کردند اما بعد از اینکه اعراب به ایران حمله کردند و بر سرزمین‌مان حاکم شدند، بعدها برخی از حاکمان اموی و عباسی مانع برگزاری این رسم ایرانیان شدند.

ایرانیان نیز دست به کار شدند تا برای این مشکل راه‌حلی پیدا کنند. در نهایت به اعراب اعلام کردند چون روز چهارشنبه نزد عرب‌ها، روز نحسی محسوب می‌شود، مراسم پریدن از روی آتش را در شب چهارشنبه برگزار می‌کنیم تا نحسی روز چهارشنبه برطرف شود. ایرانیان با این ترفند توانستند مراسم پریدن از روی آتش را حفظ کنند و به دلیل اینکه از آن به بعد هر سال این مراسم شب چهارشنبه برگزار شد، به چارشنبه سوری معروف گردید.

عکس‌های زیر مراسم چهارشنبه‌سوری را در انار در سال‌های گذشته نشان می‌دهد

 

_MG_2214 _MG_2232

 

_MG_2210 _MG_2209 _MG_2208 _MG_2212 _MG_2225 _MG_2226 _MG_2273 IMG_2541 IMG_2538 IMG_2547 IMG_2549 IMG_2551 IMG_2565

 

ثبت دیدگاه