• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

فاطمه عبدلی، جوان اناری و حافظ قرآن در ۱۶ سالگی لیسانس گرفت

  • 25 مرداد 1395 - 21:43
فاطمه عبدلی، جوان اناری و حافظ قرآن در ۱۶ سالگی لیسانس گرفت

فاطمه عبدلی، حافظ قرآن که اهل «امین‌شهر» شهرستان انار است، در سن ۱۶ سالگی لیسانس گرفته و در سن ۱۸ سالگی وارد مقطع کارشناسی ارشد شده است.

رشته تحصیلی خانم عبدلی «علوم قرآن و حدیث» است.

وی یکی از حافظان کل قرآن است که تا به حال مقام های زیادی در زمینه های قرآنی کسب کرده است. او طی یک سال موفق به حفظ کل قرآن شده و اکنون مربی موسسه قرآنی فاطمه‌الرسول امین شهر است.

P1000420

فاطمه عبدلی در مصاحبه‌ای با انارپرس از موفقیت‌هایش سخن گفت:

خانم عبدلی! تا به حال در چه مسابقاتی شرکت کرده و چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟
در مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام. در مسابقات اوقاف در سال ۱۳۸۵ در مقطع سنی زیر ۱۶ سال رتبه اول کشوری را کسب کردم، در سال ۱۳۸۸ نیز موفق به کسب رتبه اول کشوری در رده سنی بزرگسالان شدم و سپس راهی مسابقات بین‌المللی اردن شدم که در آن جا نیز مقام اول را کسب کردم.

حافظ قرآن بودن چه تاثیراتی در زندگی شما داشته است؟
قطعا هر کس با قرآن مانوس شود تاثیرات مثبت آن را می‌بیند اما جدا از تاثیرات معنوی، تاثیرات مادی را نیز شامل می‌شود که نمونه‌ای از آن قوی شدن حافظه است.
به علاوه اینکه برای حافظان امکاناتی را نیز در نظر می‌گیرند برای مثال حافظان کل چه سیکل داشته باشند و چه دیپلم، در امتحانی شرکت می‌کنند که ثابت شود حافظ کل هستند و بعد از موفقیت در این آزمون، مدرک لیسانس رشته «علوم قرآن و حدیث» را دریافت می‌کنند. یعنی حافظان کل قرآن به جای اینکه چهار سال در دانشگاه در این رشته درس بخوانند، این مدرک با یک امتحان به آن‌ها داده می‌شود. بنده نیز به همین شیوه در سن ۱۶ سالگی مدرک لیسانس خود را اخذ کردم و در ۱۸سالگی وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم.

P1010591

صرفا کار حفظ قرآن را انجام می‌دهید یا تفسیر آیات را هم دنبال می‌کنید؟
بیشتر در زمینه حفظ قرآن فعالیت دارم اما چون چند سالی می‌شود که به طور کامل قرآن را حفظ کرده‌ام تا حدودی به مسایل تفسیری و مفاهیمی نیز می پردازم.

به نظر شما آیا صرفا باید قرآن را حفظ کرد یا دقت در معانی و تفسیر آن نیز مهم است؟
اصل و مهم حفظ قرآن نیست بلکه عمل نیز مهم است. حفظ قرآن به نوعی مقدمه‌ای برای عمل به احکام قرآن و درک مفاهیم آن است. چه بسا افرادی هستند که ممکن است حافظ قرآن نباشند اما با قرآن مانوس هستند و به احکام آن عمل می‌کنند.

مصاحبه از: بهاره علیرضایی، عضو تحریریه انارپرس

ثبت دیدگاه