• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اعلام اسامی مراکز اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در شهرستان انار

  • 04 آبان 1395 - 10:14
اعلام اسامی مراکز اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در شهرستان انار

اسامی مراکزی که در شهرستان انار در آن‌ها طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال اجرا می‌شود، اعلام گردید. این طرح علاوه بر خانه‌های بهداشت، در پیش‌دبستانی‌ها و مهد‌های کودک نیز اجرا می شود.

نام این مراکز در انتهای خبر ذکر شده است.

آیا می‌دانید تنبلی چشم چیست؟
تنبلی چشم یا امبلیوپی، چشم در دوره کودکی دید کامل ندارد این اختلال، به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف مثل دوربینی، نزدیک بینی و استیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم و عدم شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی ننظیر اب مروارید رخ می‌دهد عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجادشده در چشم سالم باعث می‌شود تا مغز تصویر چشم سالم را صرفا انتخاب کند

آیا تنبلی چشم به طور ظاهری قابل تشخیص است؟
خیر، ممکن است کودک چشمان به ظاهر زیبا و سالمی داشته باشد اما در واقع مبتلا به تنبلی چشم باشد البته برخی علائم زمینه ساز تنبلی چشم، مثل افتادگی پلک از ظاهر چشم قابل تشخیص است اما علامی مثل نزدیک بینی، با توجه به ظاهر چشم، قابل تشخیص نیست

تنبلی چشم چقدر اهمیت دارد؟
تکامل مرکز بینایی تا سن ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و بعد از ان درمان تنبلی چشم غیرممکن است یعنی اگر کودکی مبتلا به تنبلی چشم باشد و تا سن ۱۰ سالگی اقدام درمانی برای او صورت نگیرد تا اخر عمر با مشکلات کم بینایی و یا حتی نابینایی درگیر خواهد بود.

برای پیشگیری از مشکلات تنبلی چشم کودکمان چه بکنیم؟
برای پیشگیری از مشکلات تنبلی چشم، باید حتما «کودکان بین سنین۶-۳ ساگی هر ساله مورد سنجش بینایی قرار بگیرند تا در صورت وجود هر گونه مورد مشکوک کودک مورد پیگیری درمانی قرار گیرد
برای درمان تنبلی چشم کودک زیر ده سال، درمان از طریق بستن چشم سالم، و وادار کردن چشم تنبل به فعالیت بیشترصورت می‌پذیرد

آیا می‌دانید سنجش بینایی کودکان ۶-۳ سال هر ساله از یک تا ۳۰ ابان در همه خانه‌های بهداشت، مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها صورت می‌گیرد؟

آیا می‌دانید طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۶-۳ سال هر ساله با همکاری اداره بهزیستی و شبکه بهداشت ودرمان و اداره آموزش وپرورش انجام می‌پذیرد؟

آیا می‌دانید طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان۶-۳ سال در سال ۹۴ در شهرستان انار، با همت شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار به موفقیت ۱۰۰ در صد رسید.

آیا می‌دانید اسامی خانه‌های بهداشت که در این طرح زمینه ساز سلامت کودکان را در سطح شهرستان فراهم می‌کنند به شرح ذیل می‌باشد؟

مرکز بهداشت شهید باهنر انار واقع در خیابان امام (ره)
مرکز بهداشت امین شهر
مرکز بهداشت گلشن
مرکز بهداشت بیاض
خانه بهداشت ساقی
خانه بهداشت تراب‌آباد
خانه بهداشت احمدآباد
خانه بهداشت بهشت‌آباد
خانه بهداشت لطف‌آباد
خانه بهداشت حجت‌آباد
خانه بهداشت شاهم‌آباد
خانه بهداشت صفائیه
خانه بهداشت قربان‌آباد
خانه بهداشت ده رئیس

 در ضمن این طرح همزمان در اداره بهزیستی واقع در بولوار آیت اله خامنه‌ای، نبش سلمان فارسی و همچنین همه مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها در حال اجرا می‌باشد.

پیشگیری از تنبلی چشم کودکانمان را جدی بگیریم…

ثبت دیدگاه