• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

یک کمپین جدید در آستانه چهارشنبه‌سوری

  • 19 اسفند 1395 - 12:47
یک کمپین جدید در آستانه چهارشنبه‌سوری

در همان روزهایی که پلاسکو تازه فروریخته بود و جستجوها برای یافتن پیکرهای شهدای آتش نشان و شهروندان از زیر آوار ادامه داشت، گروهی از شهروندان فعالیت داوطلبانه ای را آغاز کردند تا در روز چهارشنبه سوری امسال، آتش نشانان ماموریت کمتری داشته باشند؛ این فعالیت به کمپینی تبدیل شده به نام #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک.

به گزارش ایسنا، گروهی از فعالان فضای مجازی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، هنرمندان و … در آستانه چهارشنبه‌سوری کمپینی به راه انداخته‌اند که این مراسم به شکل سنتی و بی‌خطر خود برگزار شود. کمپینی که مطالب آن در فضای مجازی با هشتگ #نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود اما حوزه فراگیری‌اش فراتر از فضای مجازی است و شهروندان زیادی داوطلبانه آن را به دیگر آشنایان خود منتقل کردند.

این کمپین شعار چهارشنبه سوری بدون ترقه را به عنوان اصلی ترین هدف خود انتخاب کرده و به دنبال این است که اقشار مختلف جامعه به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان را به پرهیز از استفاده از مواد منفجره ترغیب کند.

تا کنون هنرمندان و ورزشکارانی چون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مهراوه شریفی نیا، احسان کرمی، بهاره رهنما، سهیلا جوادی، امیر جعفری، نازنین بیاتی، امیرعلی نبویان، لیندا کیانی، هدایت هاشمی، حمیدرضا آذرنگ، بهرنگ علوی، علی سلیمانی، مژده لواسانی، عادل غلامی و … با انتشار تصویری از خود با پوستر این کمپین از شهروندان خواسته‌اند که با آنان همراه شوند. تعدادی اجراهای تئاتر نیز با یادآوری این کمپین به روی صحنه رفته اند. روزنامه نگاران نیز در این کمپین مشارکت گسترده ای دارند.

دانش‌آموزان پیشگام در استقبال از کمپین

اما در کنار هنرمندان و ورزشکاران، این دانش آموزان هستند که گوی سبقت را در این فعالیت اجتماعی از دیگران ربوده اند، دو روز پیش بیش از ۴۰ هزار دانش آموزان از حدود ۱۰۰ مدرسه در محدوده غرب استان تهران طوماری را امضا کرده و تعهد دادند که در مراسم چهارشنبه سوری از مواد محترقه استفاده نخواهند کرد. علاوه بر این  دانش آموزان مدارس مختلف در سطح شهر تهران نیز طومار مشابهی را امضا کرده و به ایستگاه های آتش نشانی یا اماکن دیگر منتقل می کنند. بطوریکه تاکنون ده ها هزار تن از دانش آموزان در سراسر کشور به این رویداد پیوسته و البته همه روز بر تعداد اعضای آن افزوده می شود.

گروه دیگری که کمپین را دنبال می کنند، آتش نشانان و خانواده های آنان هستند، تعدادی از آتش نشانان با عکس های گروهی خود با پوستر کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک یا انتشار تصاویر مختلف در شبکه های اجتماعی از شهروندان خواسته اند که آنان را همراهی کرده و اجازه دهند که این افراد در چهارشنبه سوری فشار روانی و استرس کاری کمتری را متحمل شوند.
علی یکی از آتش نشانان تهرانی درباره این کمپین به ایسنا می گوید: ما بهترین دوستانمان را در حادثه پلاسکو از دست دادیم، این نشان می دهد که یک آتش نشان از عزیزترین داشته اش که جانش باشد می گذرد تا مردم را نجات دهد، حالا که همه در مقام عمل هم این روحیه ایثارگری آتش نشانان را دیده ایم چقدر خوب است که مردم هم با آنان همراه شوند و با برگزاری ایمن مراسم چهارشنبه سوری احتمال آسیب دیدن آتش نشانان در حوادث چهارشنبه سوری را کاهش دهیم.

رضا، آتش‌نشان اسلامشهری که مطالب مختلفی را در اینستاگرامش منتشر کرده هم درباره این رویداد اجتماعی به ایسنا می گوید: من همکارانی داشته ام که در روز چهارشنبه سوری به دلیل برخورد ترقه و نارنجک های دست ساز مصدوم شده اند. برخی دیگر از این همکاران ما هنگام امدادرسانی دچار حادثه شده اند و بنابراین چقدر خوب می شود که همه به دنبال بی خطر برگزار شدن چهارشنبه سوری بروند.

ملکی: کمپین خودجوش است

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره عقبه این کمپین و حامیان آن گفت: این کمپین کاملا خودجوش است و از همان روزهای نخست ریزش حادثه پلاسکو و در شرایطی که تمام دغدغه ها آواربرداری از محل بود، این مردم و فعالان فضای مجازی بودند که این کمپین را راه انداختند و از یکدیگر می خواستند که به احترام آتش نشانان چهارشنبه سوری را ایمن برگزار کنند.

وی ادامه داد: مدتی بعد این رویداد فراگیر شد و ما پوستری را از میان آثار هنری مرتبط با حادثه پلاسکو انتخاب کرده و چاپ کردیم و در واقع شاید تنها اقدام سازمان آتش نشانی در همین بخش باشد و در دیگر بخش‌ها کار تماما از سوی مردم و هنرمندان و ورزشکاران و روزنامه نگاران و … پیش می‌رود.
وی با اشاره به شعار این کمپین یعنی چهارشنبه سوری بدون ترقه نیز گفت: این شعار از سال‌ها پیش وجود داشته و شعار خوبی هم است، اما می خواهم به موضوع دیگری اشاره کنم که جان آتش نشانان را به خطر می‌اندازد. متاسفانه افراد سودجو مواد محترقه را در بخش هایی از انبارها مخفی کرده یا حتی در پوشش عادی و به راحتی آن را نگهداری می کنند. وجود چنین موادی در خانه، مغازه و … بسیار خطرناک بوده و در صورت وقوع حریق منجر به بروز انفجارهای پی درپی می شود که سلامت آتش نشانان و امدادگران را به خطر می اندازد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پایان از شهروندان خواست که در این‌باره با آتش‌نشانان همکاری داشته باشد و اگر متوجه انبار کردن مواد محترقه از سوی افراد سوجو شدند، حتما مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

ثبت دیدگاه