• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

برگزاری کلاس آموزشی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان انار

  • 25 اردیبهشت 1396 - 8:12
برگزاری کلاس آموزشی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان انار

کلاس آموزشی – توجیهی  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در شهرستان انار برگزار شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: با شروع فصل گرما، ویروس تب کریمه کنگو که یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد از طریق گزش کنه قابل انتقال و شیوع بیشتری پیدا می کنند.

جعفر کافی افزود: کارکنان کشتارگاهها ( قصابان، سلاخان و … ) از جمله افرادی هستند که نسبت به سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. به همین علت یک کلاس آموزشی – توجیهی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور کارکنان کشتارگاه دام، شهرداری و شبکه دامپزشکی این شهرستان در سالن شورای شهر برگزار گردید.

در این جلسه دکتر کامران شفائی کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان انار در مورد این بیماری توصیه ها و نکاتی را تذکر و یادآوری و بر لزوم رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به این بیماری تأکید گردید.

این ویروس معمولا از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و انسان آلوده به دام و افراد دیگر که دارای زخم و جراحاتی هستند منتقل می شود. عدم رعایت بهداشت و حفاظت شخصی در کشتارگاه و کشتار غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه بدون حضور ناظرین شرعی و بهداشتی دامپزشکی و قاچاق دام یکی از مخاطرات جدی انتقال این ویروس و بیماری به انسان بویژه قصابان و کارکنان کشتارگاه های دام می باشد. این گروه از افراد شاغل باید مجهز به وسایل حفاظت شخصی از قبیل کلاه، دستکش، چکمه، عینک و روپوس یا لباس کار مخصوص  باشند. دکتر شفائی اشاره ای به سمپاشی جایگاه دام و دامها داشت که از ازدیاد کنه ها، مهمترین عامل انتقال دهنده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می باشد جلوگیری کرد و عدم استفاده دست برای جدا کردن کنه از بدن دام .

جعفر کافی سرپرست شبکه در پایان به دامداران و قصابان توصیه و هشدار داد که تمام مسائل بهداشتی و ایمنی، حمل و نقل و قرنطینه ای دام و تحت نظارت و هماهنگی دامپزشکی رعایت و صورت گیرد.

ثبت دیدگاه