• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

جشنواره موسیقی نواحی ایران در انار اجرا می‌شود

  • 31 خرداد 1396 - 1:20
جشنواره موسیقی نواحی ایران در انار اجرا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۶ تا ٩ تیر در کرمان برگزار می شود و علاوه بر مرکز استان در ٩ شهر بم، بردسیر، رفسنجان، سیرجان، نرماشیر، زرند، انار، شهربابک و جیرفت برای استفاده بیشتر مردم، اجرای موسیقی خواهد داشت.

محمدرضا علیزاده در نشست خبری این جشنواره افزود: موسیقی نواحی در کرمان تنوع دارد و خوشحالیم که میزبان دهمین دوره موسیقی نواحی کشور هستیم.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) از ششم تا نهم تیرماه ۱۳۹۶ در کرمان برگزار می‌شود.

«منظومه خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران به شمار می آید و مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.

راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان و شائر نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.

منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است.

ثبت دیدگاه