• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

حمیدرضا ترقی: اعزام حجاج به عربستان با انتخاب محمد بن سلمان ریسک خطرناکی است

  • 15 تیر 1396 - 8:36
حمیدرضا ترقی:  اعزام حجاج به عربستان با انتخاب محمد بن سلمان ریسک خطرناکی است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اعزام حجاج به عربستان با انتخاب محمد بن سلمان ریسک خطرناکی است

به گزارش  خبرگزاری قرآنی ایکنا، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، درباره مسئله اعزام حجاج به مراسم حج امسال و وجود برخی نگرانی‌ها بابت حفظ امنیت و عزت حجاج با توجه به تغییرات سیاسی در حکومت آل سعود و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان شخصیتی با رویکردها و تفکرات ضد ایرانی به عنوان ولیعهد جدید گفت: قطعا با توجه به رفتاری که از محمد بن سلمان مشاهده می‌شود و تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای که بین رفتار و منش سیاسی وی با ولیعهد قبلی وجود دارد به هیچ وجه نمی‌توان به تعهدات عربستان در خصوص حج در دوره پیش از انتخاب محمد بن سلمان اعتماد کرد.

نمی‌توان بر روی تعهدات قبلی حج عربستان در دو ره محمد بن سلمان تکیه کرد

وی ادامه داد: در واقع همانطور که نمی‌توان به ترامپ اعتماد کرد و وی به هیچ وجه پایبند به تعهدات رئیس جمهور قبلی نیست و سعی می‌کند برجام را با توجه به منافع دولت امریکا تفسیر کند همین سیاست هم رفتار عربستان نسبت به ایران حاکم است.

ترقی اظهار کرد: تغییر و تحولاتی که در عربستان رخ داد مشی عربستان را در سیاست خارجی و مسائل منطقه‌ای به شدت تغییر داده است به نحوی که امروز اختلافات عربستان با ترکیه و قطر شدت یافته و دشمنی‌اش با جمهوری اسلامی ایران نیز عمیق‌تر شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در همین راستا برخی مفتیان متحجر سعودی همسو با داعشی‌ها و افراط‌گرایان موضع‌گیری‌های تندی را علیه شیعیان داشته‌اند لذا بدیهی است در این شرایط نمی‌توان بر روی تعهدات قبلی مسئولان عربستان در زمان ولیعهد سابق تکیه کرد و آن را به عنوان تعهداتی مستمر تلقی کرد.

اعزام حجاج در شرایط سیاسی جدید عربستان ریسک خطرناکی است

وی با بیان اینکه اگر در دوره محمد بن سلمان مسئولان حج عربستان پای این تعهدات سابق را امضا کنند طبیعتا می‌توان آن را پذیرفت، تأکید کرد: در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد اصرار سازمان حج و زیارت بر اعزام حاجیان به عربستان و به نوعی در گروگان قرار دادن حجاج کشورمان در عربستان اقدام مناسبی باشد و نمی‌توان عواقب سیاسی آن را پیش‌بینی کرد و ریسک خطرناکی است.

ترقی ابراز کرد: اگر دولت می‌تواند در خصوص حج امسال و تضمین امنیت حجاج پاسخگو باشد باید این مسئله را به صراحت به مردم اعلام کند و امنیت زائران را تضمین کند. تضمین امنیت حجاج از سوی عربستان به ویژه در شرایط سیاسی فعلی چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد زیرا عربستان اگر پایبند به حقوق بشر بود قطعا جنایات یمن رخ نمی‌داد.

امکان بروز هرگونه شیطنت از سوی سعودی‌ها نسبت به حجاج ایرانی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به اینکه عربستان امروز مانند آمریکا پایبند به تعهداتش نیست، گفت: تا تضمین‌های محکمی گرفته نشده نباید چنین ریسک مهمی از سوی دولت انجام شود.

ترقی درباره امکان بروز برخی شیطنت‌ها از سوی عربستان در موسم حج برای تحت فشار قراردادن زائران ایرانی به عناوین و اتهامات واهی گفت: عربستانی‌ها با توجه به افزایش رویکرد ضد ایرانی در دوره جدید می‌توانند هر نوع شیطنتی را در خصوص حاجیان ما انجام دهند و متأسفانه دیپلماسی ما به واسطه ضعفی که دارد، همانطور که نتوانست در قضیه فاجعه منا کار خاصی انجام دهد در این باره هم کاری از دستش برنمی‌آید. بنابراین نباید ریسکی پذیرفته شود که در قبال عواقب و جوانب آن نتوان اقدام مناسبی در دفاع از حقوق ملت ایران انجام داد.

ثبت دیدگاه