• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بازنشر/ سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران مصرف می‌شود

  • 04 مرداد 1396 - 10:43
بازنشر/ سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران مصرف می‌شود

علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت تیرماه ۱۳۹۴ در دیدار با مسئولان نیروی انتظامی گفت: سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران به مصرف می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون بهداشت همچنین از افزایش ۲ برابری مصرف الکل خبر داد.

علیرضا گلستانی، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در سال ۱۳۹۴ گفته بود که میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران «کاهش چشمگیری نداشته است.»

استان کرمان تاکنون چندین بار در مورد استفاده از مشروبات تقلبی و دست ساز خبر ساز بوده است.

در یک مورد در خرداد ماه سال ۹۲ پنج نفر در رفسنجان به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند.

بر اساس یکی از آخرین آمارهایی که در زمینه مصرف دسته‌ جمعی الکل در ایران منتشر شده است، در سال ۹۲ در شهرستان رفسنجان سه هزار و ۸۰۰ نفر به دلیل مسمومیت الکلی به بیمارستان منتقل شده اند. عده زیادی نیز بینایی خود را به دلیل این مسمومیت از دست داده اند.

سازمان بهداشت جهانی چند سال قبل گزارشی کامل درباره مصرف الکل در دنیا منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد. بر پایه این گزارش، ایران همچنین کشور نوزدهم دنیا از نظر میزان مصرف بالای الکل به‌ازای هر مصرف‌کننده است.

 با وجود ممنوعیت مصرف و خرید و فروش الکل در ایران، برخی گزارش‌های غیررسمی از حضور بیش از ۲۰۰ هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ایران خبر می‌دهند.

با اینکه در کشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر ۱۸سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده، در ایران ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان الکل هستند.

بر پایه آماری که از سوی یکی از مقامات وزارت دادگستری اعلام شد در سال ۱۳۹۳ یک میلیارد دلار مشروبات الکلی وارد ایران شده است.

ثبت دیدگاه