• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

چه کسی شهردار انار می‌شود؟

  • 15 مرداد 1396 - 9:54
چه کسی شهردار انار می‌شود؟

شوراهای جدید احتمالا از ۱۲ شهریور کار خود را آغاز می‌کنند. انتخاب شهردار یکی از مهمترین وظایفی است که شوراهای جدید شهرها با آن روبرو هستند.

اعضای پنجمین دوره شورای شهر انار نیز در هفته‌های گذشته در این خصوص جلساتی را تشکیل داده و گزینه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داده‌اند اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که آیا باید علی رحیمی به عنوان شهردار انار به کارش ادامه دهد یا فردی دیگر جایگزین او شود؟

۱- علی رحیمی‌راد، شهردار پشت میزنشین نبوده است. او در چهار سال گذشته، بارها و بارها برای حل و فصل امور شهرداری و شهری با مقامات و ارگان‌های مختلف در تهران و کرمان رایزنی و مذاکره و نشست داشته‌ است. او شهرداری نبود که پشت میزش بنشیند و انتظار داشته باشد صرفا با نامه‌نگاری کاری از پیش رود.

۲- در چهار سال گذشته شهرداری‌های مختلف در سطح استان کرمان و کشور با مشکلات متعدد مالی مواجه بودند و حتی گاهی کار به تجمع و اعتراض کارگران شهرداری‌ها می‌کشید اما شهردار انار با تلاش‌های فراوان سعی کرد که شهرداری انار با چنین معضلاتی مواجه نشود و در این مسیر موفق بود.

۳- در دوره او، اقدامات عمرانی مانند آسفالت چند خیابان و آسفالت کوچه‌ها،  تلاش برای تصویب طرح جامع و اجرای آن، تجهیز پارک‌ها به وسایل بازی فایبرگلاس، گل‌کاری و درخت‌کاری‌های متعدد، راه‌اندازی تالار شهر، آغاز عملیات احداث بوستان بانوان و بوستان آبان، آغاز عملیات احداث پیاده‌راه سلامت در بولوار آیت‌الله خامنه‌ای، زیباسازی اطراف بولوار جمهوری حد فاصل تالار شهر تا میدان امام، تلاش برای جذب بودجه لازم جهت آسفالت بولوار جمهوری حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان امام و میدان امام تا مسکن هنرمندان و… انجام شد.

۴- در دوره او برای نخستین بار در طول دوره عمر شهرداری انار، بودجه فرهنگی و ورزشی را پیش‌بینی کرد و با تصویب شورای شهر در این عرصه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد. یکی از وظایف شهرداری‌ها، مشارکت در امور فرهنگی و ورزشی است که تا پیش از حضور علی رحیمی به عنوان شهردار، مورد غفلت قرار گرفته بود.

۵- علی رحیمی‌راد مانند هر انسان دیگری ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشد که از جمله مهمترین آن‌ها توجه کمتر به برخی مناطق انار مانند صدرآباد، شهرک سجادیه، مجموعه مسکن مهر و… است اما برای اینکه یک مدیر مورد ارزیابی قرار گیرد، بایستی کلیت اقدامات او دیده شود. تردیدی نیست که عملکرد علی رحیمی‌راد به عنوان شهردار انار در مجموع عملکردی قابل تحسین است.

۶- علی رحیمی‌راد چهار سال است که به عنوان شهردار انار در حال فعالیت است. او در این چهار سال تجربه‌های زیادی اندوخته است. شهر انار در این چهار سال هزینه‌ افزایش تجربه او را پرداخته و او اکنون در جایی ایستاده است که بدون شک نسبت به چهار سال قبل، جایگاهی بالاتر و مجرب‌تر است. وقتی از جیب یک شهر برای مدیری هزینه می‌شود و او به قول مشهور «کار کُشته» می‌شود، دور از خردورزی است که کنار گذاشته شود و صندلی به کسی سپرده شود که تازه می‌خواهد از نقطه صفر شروع کند. مگر شهر برای یک شهردار خوب چقدر باید هزینه دهد؟ وقتی علی رحیمی‌راد با گذشت چهار سال، اکنون به مدیری «کار کُشته‌تر» تبدیل شده، بایستی به حکم خرد او را برای چهار سال دیگر نگه داشت و اجازه نداد که عزم رفتن کند یا شورا روی گزینه دیگری که توانایی لازم را ندارد، وقت بگذارد.

۷- شهردار خوب صرفا تحصیلات عالیه نیست بلکه شهردار خوب فردی است که بتواند امور شهری و شهرداری را از طریق مذاکره با ارگان‌های بالادست به سرعت پیش ببرد. مدیری که نتواند در ارگان‌های بالادست جایگاهی برای خود دست و پا کند، دکترای بهترین رشته را هم که داشته باشد، چیزی جز شکست و معطل ماندن شهر در کارنامه‌اش نمی‌تواند ثبت کند.

۸- امید است که اعضای جدید شورای شهر انار تلاش کنند شهردار فعلی تا چهار سال دیگر به کارش ادامه دهد و همه راه‌ها را نیز برای استعفای غیرموجه وی ببندند. به عنوان مثال در میثاق‌نامه‌ای با شهردار اعلام شود که اگر هر پستی از هر جای دیگر به شهردار انار پیشنهاد شد، او به مردم انار و شورای شهر متعهد می‌ماند تا پایان دوره، از سمتش کنار نرود. این میثاق‌نامه به اطلاع مردم هم رسانده شود.

۹- تردیدی نیست که اگر اعضای جدید شورای شهر انار، گزینه‌ای قوی‌تر و کارآزموده‌تر دارند، می‌توانند در این خصوص تصمیم بگیرند اما در بین گزینه‌هایی که تاکنون برای شهرداری انار مطرح شده‌اند، هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که بتوان گفت از شهردار فعلی توانمندتر است. روشن است اگر فردی جدید به عنوان شهردار انار معرفی و منصوب شد، قاعدتا باید پیشروتر از شهردار کنونی باشد و این پیشروتر بودن و توانمندتر بودن نیز نباید صرفا روی کاغذ باشد، بلکه باید در عمل این را در پست‌های قبلی که داشته، ثابت کرده باشد.

۱۰- یکی از اقداماتی که بهتر است از ماه‌های آینده توسط شهردار انجام شود، این است که در هر یک از مناطق مختلف انار مانند محله بالا، محله پایین، بهاآباد، صدرآباد، محله کنزی، شهرک سجادیه، شهرک آزادگان، مجموعه‌های مسکن مهر و هنرمندان، شهرک علی‌ابن الحسین، شهرک امام رضا و… یک مشاور افتخاری انتخاب شود تا توسعه و اقدامات عمرانی و رفع معضلات صرفا به یک یا چند منطقه خاص شهر محدود نشود.

 

ثبت دیدگاه