• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

نقدی بر نصب عکس تابوت و پیکر شهید در یکی از مدارس ابتدایی انار

  • 13 مهر 1396 - 6:59
نقدی بر نصب عکس تابوت و پیکر شهید در یکی از مدارس ابتدایی انار

یکی از مدارس ابتدایی شهرستان انار در تابلوی اعلانات خود اقدام به نصب تصاویری در رابطه با دوران جنگ ایران و عراق کرده است. دو عدد از تصاویر در این تابلو، پیکر شهدای غیراناری را در تابوت نشان می‌دهد.

دوره هشت ساله جنگ ایران و عراق بخشی از تاریخ کشورمان است که بدون تردید در خصوص آن بایستی به نسل‌هایی که آن دوران را ندیده‌اند، از «رشادت، فداکاری و میهن‌دوستی» رزمندگان، شهدا و ایثارگران در برابر حمله عراق سخن گفت. اما در عین حال بایستی از روش‌هایی استفاده کرد که تاثیرگذاری مثبت داشته باشد نه منفی.

واضح است دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سنی هستند که بایستی از روش‌هایی بسیار ظریف در خصوص این دوره از تاریخ معاصر کشورمان با آن‌ها سخن گفت و نه با تصاویر تابوت و پیکر شهدا. دانش‌آموز ۷ ساله و ۸ ساله و… وقتی با چنین تصویری مواجه شود، نه تنها هیچ کمکی به او برای شناخت ایثارگری‌ها و میهن‌دوستی رزمندگان و شهدا نمی‌کند بلکه ممکن است تصویری نادرست از دفاع رزمندگان در دوره جنگ در ذهن او نقش بندد.

از سوی دیگر باید توجه داشت به نمایش گذاشتن هر گونه از تصاویری که ناراحت‌کننده هستند، در برخی رده‌های سنی از جمله کودکان محدودیت دارد. مدیران این مدرسه باید توجه می‌کردند که در این مدرسه کودکان به تحصیل مشغول هستند و بر اساس شرایط سنی‌شان نباید چنین تصاویری را در پیش چشمانشان به نمایش گذاشت.

برای معرفی شهدا و اهمیت دفاع ایران در برابر حمله نیروهای دشمن در جنگ هشت ساله، بایستی هنرمندی به خرج داد و از روش‌های تاثیرگذار استفاده کرد.

در کنار همه این‌ها بایستی توجه داشت که اهمیت صلح را نیز باید به کودکان آموزش داد.

واکنش یکی از هنرمندان

حمیده رضایی یکی از هنرمندان اناری نیز در واکنش به نصب این عکس‌ها در مدرسه ابتدایی، در اینستاگرامش نوشت: «من نمی‌خواهم وقتی بچه‌ام تازه میره کلاس اول این عکس‌ها رو ببینه، وقتی هنوز درکی از این اسامی و کارشون نداره با جنازه‌هاشون روبرو بشه….من با این سنم نمی‌توانم چنین صحنه‌هایی را تحمل کنم….تو رو خدا یه‌کم بسنجید…رفقا دلم خیلی به حال شهدا و بچه‌هامون می‌سوزه…»

ثبت دیدگاه