• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

گرم‌‌ترشدن آب چاه‌های شمش قبل از وقوع زلزله انار

  • 28 مهر 1396 - 10:20
گرم‌‌ترشدن آب چاه‌های شمش قبل از وقوع زلزله انار

یکی از شهروندان گفته که «من شمش آبدار بودم .قبل از زلزله صداهای وحشتناکی می‌آمد. چند روزی بود آب چاه‌ها خیلی نسبت به قبلا گرم شده بود. زمان زلزله هم از داخل زمین مثل صدای غرش می‌‌آمد.»

یک منبع مطلع در این خصوص به انارپرس گفت: «این علائم قبل از زلزله وجود دارد. در بعضی کشورها از همین علائم و اطلاعات برای پیش‌بینی زلزله استفاده می‌کنند، البته قبل از زلزله حرکات عجیب و غریب حیوانات مثل افزایش تعداد موش‌ها و مارها و فرار عنکبوت‌ها از لانه‌هایشان نیز دیده شده و گاهی آب یک چشمه به یک‌باره قطع شده و در بعضی از مناطق افزایش دبی آب بعضی از چشمه ها وجود داشته.»

وی افزود: «این‌ها برای استفاده در آینده جهت پیش بینی زلزله علائم خوبی است. در چین از تمام این اطلاعات استفاده کرده‌اند و تا ۲۴ ساعت قبل از زلزله هشدار داده‌اند.»

این منبع گفت: «گرم شدن آب‌های زیرزمینی و صدای غرش، به دلیل صدای شکستگی سنگ‌ها در عمق زمین و اصطکاک ناشی از خرد شدن سنگ‌ها بوده و باعث گرم شدن آب زیرزمینی شده. سر و صدای هنگام زمین لرزه هم احتمالا نشان می‌دهد که شکستگی امتداد لغز و در عمق خیلی کم بوده. باید دید که شکستگی سطحی در امتداد گسل دیده می‌شود یا خیر.»

زلزله ۵٫۲ ریشتری ساعت ۱۸:۰۷ چهارشنبه ۲۶ مهر انار را لرزاند. کانون این زلزله در ۴۹ کیلومتری شمال انار و حوالی گدار کرمانشاه یزد بود.

مرکز اصلی زلزله انار از نمای نزدیکتر

ثبت دیدگاه