• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

طی جلسه‌ای در انار و با نظارت شرکت آب منطقه‌ای یزد، تشکل آب بران “دشت شمش” راه‌اندازی شد

  • 10 بهمن 1392 - 0:04
طی جلسه‌ای در انار و با نظارت شرکت آب منطقه‌ای یزد، تشکل آب بران “دشت شمش” راه‌اندازی شد

در راستای طرح تحول در مدیریت منابع آب زیرزمینی و تشویق کشاورزان در بهره برداری  بهینه از این منابع و راه اندازی تشکل های آب بران دشت شمش جلسه ای با حضور نمایندگان و مالکین چاه های کشاورزی، مسئولین منطقه و سیدمحمد طباطبائی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در مسجد امام سجاد (ع) شهرستان انار  برگزار شد.

به گزارش سایت یزد فردا، محمود فلاح رئیس مرکز خدمات کشاورزی دشت بهادران افت سطح آب زیرزمینی و نامطلوب شدن کیفیت منابع آب منطقه را ناشی از برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی در منطقه دانست.

وی از پایان مطالعات طرح های بندهای تغذیه مصنوعی و زهکشهای منطقه شمش خبر داد و گفت: در صورتیکه بودجه مورد نیاز اجرای این طرح ها تأمین شود عملیات اجرائی آن آغاز می گردد.

سیدمحمد طباطبائی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای یزد نیز درخصوص چگونگی تشکیل سفره های آب زیرزمینی توضیحاتی ارائه نمود.

وی افزود: برداشتهای بی رویه، حفر چاه های غیرمجاز و کاهش میزان بارندگی موجب  افت سطح آبهای زیرزمنی شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت بیان کرد:  جلوگیری از برداشتهای بی رویه و حفر غیرمجاز چاه، مشارکت مردم در قالب تشکل آب بران و واگذاری حفاظت از منابع آب زیرزمینی به آنها از جمله راه های مدیریت منابع آب زیرزمینی است.

در ادامه این جلسه، سیروس آرمان مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور پورآب هدف اصلی از تشکیل تشکل آب بران را حفظ آبهای زیرزمینی و سطحی برشمرد و بیان نمود: تشکل می تواند به اشکال تشکل آب بران زیرزمینی، سطحی و یا تلفیقی از هر دو تشکیل گردد.

وی افـــزود: تشکل های آب بران زیرزمینی، به مجموعه ای از افـــراد تلقی می شود که دارای پروانه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در محدوده مشخص می باشند. این تشکل دارای منافع مشترک و اساسنامه مشخص از مراجع قانونی می باشند و فعالیت های مشترکی را دنبال می کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور پورآب نظارت بر بهره برداری چاه ها مطابق با مندرجات پروانه، نصب کنتور هوشمند آب و برق، نظارت بر حفاری و نصب منصوبات چاه را جزئی از وظائف تعاونی آب بران زیرزمینی در منطقه  دانست.

در پایان این جلسه به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

file_41479 file_41478

ثبت دیدگاه