• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

جوابیه شبکه بهداشت در پاسخ به گلایه شهروند گلشنی در خصوص مهر ارجاع‎

  • 16 مرداد 1397 - 12:52

به دنبال انتشار خبری در انارپرس با عنوانانتقاد یک بانوی گلشنی: پسرم بیمار بود، کسی نبود مهر ارجاع بزند شبکه بهداشت و درمان انار جوابیه زیر را ارسال کرد.

در پاسخ به گلایه هموطن گلشنی در خصوص مهر ارجاع دفترچه بیمه روستایی به اطلاع می رساند :

نظام بهداشت و درمان کشور ملزم به اجرای دستورالعمل های سازمان بیمه سلامت می باشد و در این خصوص عین دستورالعمل نظام ارجاع پزشک خانواده که از طرف بیمه سلامت اعلام گردیده به شرح ذیل می باشد:

رویکرد اصلی در پزشک خانواده و ارجاع ، دریافت کلیه خدمات در تعهد سطح یک در همان مرکز بهداشتی و درمانی می باشد ( مثلا درمان بسیاری از بیماری ها و یا بیمار تب دار نیاز به ارجاع ندارد) .ولی چنانچه بیمار نیاز واقعی به دریافت خدمات تخصصی (سطح ۲ ) داشته باشد با رعایت اصول ذیل بلامانع است :

۱ ) ثبت کد ارجاع با شروع عدد یک از ابتدای هر ماه برای هر پزشک می باشد و حضور بیمار و ثبت کلیه اطلاعات بیمار الزامی است .( بدون ویزیت بیمار توسط پزشک خانواده مربوطه ، مهر ارجاع وجاهت قانونی ندارد)

۲ ) هر پزشک خانواده مجاز است ماهانه تا حداکثر ۱۵% از ویزیت های انجام شده خود را در صورت وجود شواهد علمی کافی ارجاع دهد .( پس همه بیماران را نمی توان ارجاع داد )

۳ ) پزشکان خانواده مجاز به ارجاع معکوس نمی باشند ( یعنی بیمار نمی تواند ابتدا به متخصص مراجعه نموده و بعد از آن دنبال مهر نمودن دفترچه در مرکز بهداشتی باشد ).

۴ ) اعتبار ارجاع بیماران به سطح تخصصی به مدت یک ماه از تاریخ ارجاع می باشد .

۵ ) بیماران خاص (تالاسمی ،هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه) و مبتلایان به بدخیمی و نیز موارد بستری تا اطلاع ثانوی نیاز به رعایت مسیر ارجاع و مهر ارجاع ندارند .

۶) موارد اورژانسی ،بنا به تشخیص متخصص شاغل در بیمارستان ،صرفا در مراکز دولتی (بیمارستانی) نیز نیاز به مهر ارجاع ندارند .

۷ ) چنانچه پزشک خانواده در مرکز حضور نداشته باشد ممکن است پزشک عمومی جانشین نسبت به ارجاع بیمار به پزشک متخصص اقدام نماید .

۸ ) اگر بیمار نیاز به ویزیت متخصص دیگری داشته باشد ارجاع افقی اعمال خواهد شد بدین صورت که همان کد ارجاع در برگه های دیگر دفترچه با مهر متخصص اول اعمال خواهد شد .

لازم به ذکر است هدف از اجرای نظام ارجاع، تخصیص منابع مالی به بیماران واقعی در تمام سطوح می باشد و هدف دیگر جلوگیری از مراجعات بی مورد بیماران به سطوح بالاتر و حیف و میل منابع مالی در طرح تحول سلامت می باشد و در آینده بسیار نزدیک کلیه دفاتر بیمه روستایی حذف و پرونده الکترونیک و نظام ارجاع الکترونیک جایگزین خواهد شد .

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان انار

ثبت دیدگاه