• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

درخواست از اداره اوقاف کرمان در خصوص امامزاده انار

  • 29 تیر 1398 - 8:07
درخواست از اداره اوقاف کرمان در خصوص امامزاده انار

امامزاده محمدصالح (ع) انار همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) قلمداد می‌شده و این موضوع سینه به سینه و در تاریخ شفاهی این منطقه ثبت شده و به امروز رسیده. افزون بر این، در شماری از کتاب‌های مربوط به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل نیز این انتساب مورد تأیید قرار گرفته. در همین حال اسناد متکوبی نیز وجود دارد که این انتساب را تأیید می‌کند از جمله سندی مربوط به حدود یک قرن پیش که در متن آن امامزاده انار از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) معرفی شده. این سند دارای مُهر حدود ۵۰ تن از بزرگان و علمای انار در آن دوره است.

با همه این احوال اما از حدود ۱۰ سال ادعای دیگری مطرح شده و امامزاده انار را منسوب به حضرت علی (ع) معرفی کرده، بدون آنکه اسناد یا منابع تاریخی این ادعا برای روشن شدن افکار عمومی اعلام شود. از اداره اوقاف و امورخیریه استان کرمان انتظار می‌رود برای روشن شدن افکار عمومی، حداقل منابع تاریخی ادعای جدید را اعلام کند تا بتوان این ادعا را مورد کنکاش دقیق قرار دارد.

امامزاده انار از جمله امامزاده‌های کهن ایران به شمار می‌رود که ساختمان ۸۰۰ ساله آن نیز گواه این ادعاست. بر همین اساس امامزاده انار افزون بر هویت مذهبی دارای هویت تاریخیست.

گنبد ۸۰۰ ساله امامزاده انار که زیر گنبد جدید قرار دارد

ثبت دیدگاه