• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان: کمربندی انار یکی از مشکلاتی است که با آن مواجهیم

  • 18 تیر 1393 - 0:06
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان: کمربندی انار یکی از مشکلاتی است که با آن مواجهیم

خبرگزاری مهر: سرهنگ علیرضا پریور، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: کمربندی شهر انار به گونه‌ای است که در مسیر پلیس راه قرار نداشته و رانندگان برای زدن کارت باید وارد شهر شوند و این یکی از مشکلاتی است که در شهر انار با آن مواجه هستیم.

وی که درباره کشف گازوییل قاچاق در انار سخن می‌گفت، افزود: در پی بازرسی ماموران پلیس راه شهر انار ماموران این پلیس راه متوجه بوی شدید از سمت یک دستگاه اتوبوس ولوو شدند.

سرهنگ علیرضا پریور ادامه داد: این امر باعث مشکوک شدن ماموران شده و به بازرسی دقیق ماشین پرداخته و در این عملیات متوجه وجود ۲۰ لیتری های گازوئیل در جعبه های این ماشین شدند.

وی با اشاره به وجود پنج باک مختلف سوخت در این اتوبوس، گفت: یک شیر تخلیه در قسمت جلوی سپر اتوبوس قرار داشت که دارای پنج انشعاب بود.

سرهنگ پریور اذعان داشت: در قسمت موتور دو باک بزرگ آهنی و سه بانک نیز در جعبه ها و جای خواب راننده تعبیه شده بود.

ghachagh (2) ghachagh (5)

این مسئول انتظامی با اشاره به اینکه این اتوبوس در هر بار رفت و آمد اقدام به قاچاق چهار هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت می کرده، افزود: این اتوبوس از سمت یزد به سمت زاهدان و مرزهای شرقی در حرکت بود که در شهر انار توقیف شد.

وی گفت: کمربندی شهر انار به گونه ای است که در مسیر پلیس راه قرار نداشته و رانندگان برای زدن کارت باید وارد شهر شوند و این یکی از مشکلاتی است که در شهر انار با آن مواجه هستیم.

اتوبوسهای مسافری که بمب متحرک می شوند

پدیده قاچاق سوخت در مرزهای شرقی هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و در آخرین مورد از این نوع قاچاق، افراد سود جو چهار هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت را زیر پای مسافران یزد – زاهدان جاسازی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، قاچاق سوخت از معضلاتی است که در استان کرمان آسیب فراونی را به همراه داشته و در کنار اثرات منفی که بر اقتصاد دارد جان مسافران را نیز به مخاطره می اندازد.

طی روز گذشته یک دستگاه اتوبوس ولوو در شهر انار با چهار هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت با هوشیاری ماموران پلیس راه انار کشف و توقیف شد. بمبی متحرک که در صورت بروز یک سانحه رانندگی علاوه بر جان ۴۰ مسافر این اتوبوس می توانست جان بسیاری از افرادی که در آن محل حضور داشتند نیز به خطر بیاندازد.

اختلاف قیمت دلیل اصلی قاچاق سوخت

قاچاق سوخت یکی از فعالیت های اقتصادی زیرزمینی است که تعدادی افراد سودجو با تهیه سوخت در استان های مختلف کشور آن را به مرزها به ویژه مرزهای شرقی منتقل کرده و با چند برابر قیمت به فروش می رسانند و از این طریق سود هنگفتی را به حساب های خود واریز و از ضربه فروانی به اقتصاد کشور وارد می کنند.

طی روزهای گذشته نیز دو باند قاچاق سوخت در استان کرمان در حالیکه سعی داشتند هزاران لیتر سوخت را به مرزهای شرقی برسانند کشف و متلاشی شدند اما این روند همچنان ادامه دارد و پدیده تجارت زیر زمینی سوخت در مرزهای شرقی سود فراوانی را عاید قاچاقچیان می کند.

توقیف اتوبوس با پنج باک اضافی

فرمانده انتظامی شهرستان انار در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهارداشت: وقتی مأموران انتظامی شهرستان انار استان کرمان بوی شدید و غیر طبیعی گازوئیل یک اتوبوس را استشمام کردند بلافاصله آنرا متوقف کردند.

سرهنگ جعفر غضنفری گفت: در بررسی اولیه مشخص شد این اتوبوس خط تهران- زاهدان، پنج باک اضافی و غیر استاندارد در دو طرف موتور، زیر صندلی عقب، کابین استراحت و بدنه داشته که با لوله کشی های بسیار خطرناک این مخازن در بدنه اتوبوس به شیر خروجی آن در زیر سپر جلوی وسیله نقلیه به یکدیگر متصل شده اند.

ghachagh (1) ghachagh (7)

وی گفت: این شرایط در حالی است که ظرفیت مخازن استاندارد این اتوبوس ۶۰۰ لیتر می باشد که انجام این عمل بسیار خطرناک، به منظور حمل غیر مجاز گازوئیل به مرزهای شرقی کشور جهت قاچاق علاوه بر ایراد ضرر و زیان به منابع و منافع ملی می تواند موجب بروز حوادث ناگوار شود.

در صورت حادثه فاجعه انسانی روی می داد

فرمانده انتظامی شهرستان انار ادامه داد: استفاده از این شیوه غیر استاندارد در نصب مخازن اضافی و سیستم لوله کشی آن ها این وسیله مسافری را به ارابه مرگ و آتش تبدیل نموده است که می تواند در اثر گرمای زیاد محیط موتور، تصادف یا هرگونه اتصالی در سیستم برق رسانی منجر به فاجعه ای بسیار تلخ و زجر دهنده نماید.

وی گفت: وسیله ای که بایستی در کاربری خودش در جهت جابجایی مسافر مورد استفاده قرار گیرد با این شیوه غیر عقلانی و کاملا سود جویانه عملا به اتوبوس حامل گازوئیل غیر مجاز و نهایتا قاچاق تبدیل شده است، چه بسا این اتوبوس و اتوبوسهایی مشابه همزمان با این رفتار غیر قانونی با سوار نمودن مسافرین بی گناه و بی خبر از همه جا حوادثی مشابه آتش سوزی های قبلی که منجر به مرگ تعدادی از هموطنانمان در مسیر های مختلف شده است را رقم بزنند.

این مسئول افزود: دستگاههای متولی امر، پایانه های مسافری، مراکز صدور معاینه فنی، جایگاه های عرضه سوخت، پلیس و … بایستی در کنترل دقیق و ممانعت از تغییر کاربری، سوختگیری غیر مجاز، تردد و حمل مسافر هرکدام به نحوی از این شیوه خطر ساز و مجرمانه جلوگیری نمایند تا از بروز فجایع انسانی و حمل سوخت غیر مجاز و غارت منابع ملی جلوگیری به عمل آید.

استان کرمان پیش از این نیز بارها شاهد بروز سوانح تصادف و آتش سوزیهای مهیب در جاده ها به دلیل حمل قاچاق سوخت بوده است که نمونه آن برخورد یک خودرو حمل سوخت قاچاق یا یک دستگاه خودرو حامل افاغنه قاچاق بوده است.

ثبت دیدگاه