• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تخته هوشمند کلاسی چیست؟ مزایا، معایب و مضرات آن

  • 20 بهمن 1393 - 0:04
تخته هوشمند کلاسی چیست؟ مزایا، معایب و مضرات آن

بدنبال پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، وزارت آموزش و پرورش اقدام به تجهیز مدارس و کلاس های درس به سیستم آی تی(IT )کرده است . تخته هوشمند یکی از این تجهیزات است که امروزه در تعدادی از کلاس های مدارس نصب شده است ومعلمان و دانش آموزان در حال استفاده از آن هستند ، اما اکثر خانواده ها شناختی از این وسیله ندارند . بدین منظور در این مقاله به معرفی این دستگاه و مزایا، معایب و مضرات آن می پردازیم.

این تکنولوژی از سه دستگاه تشکیل شده که عبارتند از : ۱) رایانه که حاوی برنامه ها و اطلاعات می باشد.۲) ویدئوپروژکتور( که در سقف کلاس نصب می شود) و تصویر رابر روی تخته منعکس می کند.۳) تخته ای که بر دیوار کلاس نصب می شود و تصویرپروژکتور را نمایش می دهد.

 تخته هوشمند چیست؟

تخته هوشمند دستگاهی است که تصویر پروژکتور را لمس می کند و بتوان با انگشت بر روی تصویر ایجاد شده کار کرد و با قرارگرفتن در محیط ویندوز ، بتوان بدون استفاده از صفحه کلید و ماوس  تنها با لمس کردن به مدیریت اطلاعات پرداخت.

مزایای تخته هوشمند

-استفاده از روش تدریس های فعال یکی از مهمترین مزیت های این دستگاه است .البته باید محتوای درس در قالب هایی مثل پاورپوینت  طراحی و بکار گرفته شود. این روش باعث تعامل بیشتر بین معلم با دانش آموز می شود و منجر به یادگیری موثر می شود.

-جلوگیری از اتلاف وقت از دیگر مزایای این وسیله است. مثلاً شکل های لازم برای برخی از دروس از قبل آماده شده و از اتلاف وقت کلاس جلوگیری می شود و این برای دروسی مثل ریاضی،هندسه و فیزیک بسیار مناسب است.

-کاهش هزینه ها از دیگر مزایای تخته هوشمند است . مثلاً برای تست کار کردن در کلاس های مقطع متوسطه دوم بجای صرف هزینه زیاد برای کپی کردن سوالات ، این تخته می تواند باعث کاهش هزینه ها شود.

این تخته ها قابلیت تغییر رنگ را دارد . مثلاً به مناسبت ایام محرم می توان صفحه را مشکی کرد یا در ایام دیگر از رنگ های متنوع برای شاد کردن کلاس استفاده کرد.

معایب تخته هوشمند

قطعی برق، اختلال در سیستم رایانه ، خرابی هریک از اجزای سه دستگاه مربوطه می تواند باعث ازکار افتادن تخته شود و این باعث شده که در هرکلاس علاوه بر تخته هوشمند ، همچنان تخته وایت برد برای جایگزینی در چنین مواقعی وجود داشته باشد.

مضرات تخته هوشمند

هر وسیله ای به موازات فوایدی که دارد مضراتی هم بدنبال دارد و تخته هوشمند هم از این قضیه مستثنی نیست . اما  عمده ترین خطر این دستگاه ، تابش نوری  که از ویدئوپروژکتوری که در سقف کلاس نصب شده و به تخته می تابد ، است .به همین دلیل معلم و دانش آموز باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم این نور خودداری کنند تا آسیب جدی به چشم آن ها وارد نشود.

عباس افضلی

ثبت دیدگاه