• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

توضیحات مسئول شبکه دامپزشکی انار درباره بیماری نیوکاسل در طیور

  • 29 بهمن 1393 - 0:02
توضیحات مسئول شبکه دامپزشکی انار درباره بیماری نیوکاسل در طیور

دکتر سید احسان منصوری نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که اهمیت این بیماری بدلیل انتشار سریع، مرگ و میر بالای طیور آلوده تأثیرات مخربی بر صنعت طیور دارد. بیماری معمولا در ماکیان و در موارد کمتری در بوقلمون بروز می کند ولی اکثر طیور و بسیاری از پرندگان زینتی و وحشی نیز به این بیماری حساس هستند.این بیماری همواره به عنوان مهمترین عامل تهدید کننده طیور صنعتی و سنتی مطرح بوده و در مدت زمان کوتاهی می تواند خسارت زیادی به طیور صنعتی و روستائی وارد سازد.

وی بیان کرد: پرندگان وحشی منبع آلودگی و انتشار ویروس می باشند. ترشحات حاوی ویروس که از پرندگان مبتلا دفع می شوند موجب آلوده شدن غذا، آب، کفش و لباس کارگران و وسایل و تجهیزات مرغداری شده و در صورتی که پرنده حساس در معرض هر یک از منابع فوق قرار گیرد بیماری به آنها منقل می گردد. این ویروس از طریق هوا و مدفوع پرندگان نیز منتقل می شود.

ایشان افزود: این بیماری به سه شکل عصبی، تنفسی و گوارشی در پرندگان حساس دیده می شود. ۱ – شکل عصبی با علائمی چون لرزش عضلانی، فلجی و پیچش سر و گردن – ۲ – شکل گوارشی با اسهال آبکی سبز رنگ و گاهی برگشت مواد غذائی از دستگاه گوارش ( استفراغ ) – ۳ – شکل تنفسی با عطسه، سرفه، تنفس با دهان باز، خس خس کردن به هنگام تنفس و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی . راههای انتقال این بیماری شامل: ۱ – ورود پرنده آلوده به گله سالم – ۲ – پرندگان ناقل که از بیماری بهبود یافته ولی هنوز ویروس را از بدن خود دفع می کنند – ۳ – مواد اولیه آلوده که در خوراک طیور استفاده می شوند – ۴ – انسان ( واکسیناتورها، رانندگان خودروهای حمل مواد سوختی، مواد اولیه و … ) – ۵ – باد – ۶ – ضایعات کشتارگاهی – ۷ – فضولات، امعا و احشاء پرندگان آلوده .

راههای پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل شامل: ۱ – تهیه جوجه یکروزه از منابع مطمئن و معتبر و با مجوز دامپزشکی – ۲ – جلوگیری از ورود پرندگان آلوده و همچنین عدم نگهداری پرندگان بومی و زینتی در محوطه و اطراف مرغداری – ۳ – دفن بهداشتی تلفات دوره پرورش در کوره لاشه سوز تعبیه شده در مزرعه پرورش یا در چاه معدم سازی با پوشش آهک – ۴ – خروج سریع و کامل کود مرغداری به شیوه بهداشتی پس از پایان دوره پرورش و شستشو و ضد عفونی کامل مرغداری – ۵ – واکسیناسیون: که یکی از مهمترین و موثرترین راههای پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری نیوکاسل، استفاده از واکسن اختصاصی است. برای این بیماری درمان خاصی وجود ندارد ولی استفاده از مولتی ویتامین جهت تقویت سیستم ایمنی پرنده می تواند در بهبودی از بیماری مفید واقع شود.

در پایان دکتر منصوری نژاد از همشهریان محترم خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط افراد دوره گرد و دست فروش که به عرضه طیور زنده در سطح شهرستان اقدام می ورزند با واحد نظارت شبکه دامپزشکی ۳۴۳۸۶۶۹۵ و ۳۴۳۸۲۸۳۰ تماس گیرند..

ثبت دیدگاه